Handla på internet från ett företag utanför EU

Uppdaterad: 2016-02-03

När du beställer en vara från ett land utanför EU gäller andra regler än när du handlar inom EU – till exempel måste du betala tull och andra avgifter.

Bild på kundvagn på dataskärm

Tullsatsen varierar beroende på vilken vara du beställer och vilket land du beställer den ifrån.

Har du handlat från USA? Då kan du även läsa artikeln ”E-handel med ett företag i USA” som du hittar via länken intill den här sidan.

Om du handlar från en e-handlare utanför EU gäller inte EU:s skyddande konsumentlagstiftning. Till exempel är det inte säkert att du kan ångra din beställning. Det är därför viktigt att ta reda på vilken policy företaget har. Försök att få information om reklamationer och säljarens ansvar för fel i varan. Den tid en säljare ansvarar för fel i varan kan skilja sig mycket mellan olika länder. Det kan också vara klokt att ta reda på om en garanti medföljer och om den även gäller i Sverige. Då kan du vända dig till en svensk återförsäljare av produkten.

Tullavgift

Tullsatsen är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell försäkringskostnad. Om ett frihandelsavtal eller liknande finns mellan EU och det land som du beställer varan ifrån kan tullavgiften sänkas eller tas bort. För att få en sådan förmån måste du lämna ett särskilt intyg, oftast ett ursprungsintyg, från det andra landet.

Vill du veta vad som gäller för din vara kan du ringa Tullverkets Tullsvar, telefonnummer 0771-520 520. Se även länk till Tullverket intill den här artikeln.

Moms

När paketet kommer till Sverige tar Posten eller budfirman ut tullavgift och moms på dina varor. Momsen för de flesta varor är 25 procent utom på livsmedel där den är 12 procent. För bland annat dagstidningar och böcker är den 6 procent. Postens eller budfirmans administrations- och expeditionsavgifter tillkommer.

Har du frågor angående postens avgifter, kontakta Posten, se länk intill den här sidan.

Du kan också läsa mer i Tullverkets broschyr Att handla på Internet som tagits fram i samarbete med Konsument Europa och Posten. Du hittar broschyren via länken intill artikeln.

Tullverkets ”Avgiftsguiden” hjälper dig att räkna ut vad det kostar totalt att importera vissa varor. Även den finns via en länk intill artikeln.

Så här gör du om du får problem när du handlar utanför EU

  • Det finns konsumentorganisationer och andra organisationer, myndigheter eller föreningar som informerar om konsumenträttigheter. Observera att Konsument Europa inte kan hjälpa dig om du har en tvist med ett företag som har sitt säte utanför EU.
  • På econsumer.gov, se länk till höger på den här sidan, kan du göra en anmälan mot företag i andra länder så att konsumentmyndigheterna i respektive land kan ingripa och förhindra att andra konsumenter drabbas av samma sak. Här får du också information och råd om e-handel från tillsynsmyndigheter i 29 länder. Du kan dock inte få hjälp i ditt enskilda ärende.
  • Många konsumentorganisationer världen över är medlem av Consumers International. På deras webbsida kan du läsa om grundläggande konsumenträttigheter och hitta konsumentorganisationer. Länk hittar du till höger på den här sidan.