Checklista: Om du har hamnat i en abonnemangsfälla

Uppdaterad: 2017-05-09

Det här kan du göra om du har beställt ett provpaket eller accepterat ett erbjudande som lett till en abonnemangsfälla.
  • Använd inte produkten när den levereras. Ofta marknadsförs produkterna som provpaket, men i orderbekräftelsen kallas det välkomstpaket. Läs avtalsvillkoren och orderbekräftelsen noggrant, oftast är det först då du upptäcker att ett proverbjudande faktiskt leder till en prenumeration.

  • Kontrollera om du är bunden av en beställning. Kontrollera om det i omedelbar anslutning till beställningsknappen finns information om att beställningen medför betalningsskyldighet. Om den informationen saknas är du inte bunden av beställningen. Detta är bra information att kunna visa för företaget när du skickar ditt bestridande.

  • Kontrollera om du har rätt att ångra köpet. Du har en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar vid distansköp av varor inom EU. Om näringsidkaren inte har informerat dig alls eller inte korrekt om ångerrätten förlängs ångerfristen med 12 månader. Utnyttja din ångerrätt genom att skicka ett ångermeddelande till företaget där du förklarar att du ångrar köpet. Signera inte brevet då det förekommit att bolag kopierar underskrifter. Skaffa gärna kvitto från posten på att du har skickat brevet och spara en kopia av brevet som bevis. Du kan även ångra via e-post om företaget har en e-postadress. Kom ihåg att spara meddelandet som bevis.

    Här kan du ladda ner brevmallar för att ångra ett köp

    Om du inte har rätt att ångra dig kan du kontrollera vilka villkor som finns för uppsägning i avtalet. Om det inte var tydligt att erbjudandet hörde ihop med en prenumeration är det inte säkert att du är bunden av prenumerationen.

  • Skicka tillbaka den oanvända varan. Se till att få ett kvitto på försändelsen. Det kan också vara lämpligt att skicka paketet spårbart. Det är du som ska betala returfrakten.

  • Be om återbetalning. Du har rätt att kräva tillbaka pengarna, som du har betalat för produkten inklusive frakt. Har du betalat med bankkort kan du vända dig direkt till kortutgivaren för att undersöka möjligheten till kortreklamation. Har du betalat med kreditkort har du ett extra skydd genom konsumentkreditlagen.

Om företaget fortsätter kräva dig på pengar

  • Får du påminnelser? Om du får påminnelser har du inget formellt krav på dig att bestrida fakturan igen, men det kan vara bra att upplysa om att du bestridit tidigare.
  • Har du fått inkassokrav? Får du ett inkassokrav behöver du skriftligen meddela inkassobolaget om att du bestridit fakturan, du kan använda samma meddelande som när du bestred fakturan. Det tillhör god svensk inkassosed att inte driva in fakturor som bestridits. Vad som krävs innan du får en betalningsanmärkning kan du läsa om på Kronofogdens webbplats.
  • Fortsätter företaget att dra pengar? Efter att du har ångrat köpet är avtalet hävt och företaget får inte fortsätta att dra pengar från ditt konto. Reklamera till din bank om företaget ändå drar pengar. Visa då även upp ditt ångerbrev samt alla bestridanden som du skickat till bolaget.
  • Kan du spärra kortet? Undersök med din bank om du kan spärra ditt kort för att hindra att bolaget drar mer pengar från ditt kort. Tänk på att det kan kosta pengar att beställa ett nytt kort.

Behöver du hjälp med ditt ärende?

Då kan du kontakta Konsument Europa! Om du har dokumentation i ditt ärende och företaget du hamnat i tvist med ett företag i ett annat EU-land, Norge eller Island kan vi hjälpa dig.