Checklista: Om du har hamnat i en abonnemangsfälla

Uppdaterad: 2016-09-22

Om du har beställt ett provpaket eller accepterat ett erbjudande och detta lett till att du hamnat i en prenumeration - läs gärna denna checklista.
  • Läs avtalsvillkoren och orderbekräftelsen noggrant. Oftast är det först då du upptäcker att ett proverbjudande faktiskt leder till en prenumeration.

  • Du har en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar vid distansköp av varor inom EU. Om näringsidkaren inte ha informerat dig om ångerrätten förlängs ångerfristen med 12 månader.

  • Skicka ett ångermeddelande till företaget där du förklarar att du ångrar köpet. Signera inte brevet då det förekommit att bolag kopierar underskrifter. Skaffa gärna kvitto från posten på att du har skickat brevet och spara en kopia av brevet som bevis. Du kan även ångra via e-post om företaget har en e-postadress. Kom ihåg att spara meddelandet som bevis.

  • Använd inte produkten när den levereras. Ofta marknadsförs produkterna som provpaket, men i orderbekräftelsen kallas det välkomstpaket.

  • Skicka tillbaka den oanvända varan. Se till att få ett kvitto på försändelsen; det kan också vara lämpligt att skicka paketet spårbart. Det är du som ska betala returfrakten.

  • Om du får påminnelser har du inget formellt krav på dig att bestrida fakturan igen; det kan dock vara lämpligt att upplysa om att du bestridit tidigare. Får du ett inkassokrav behöver du skriftligen meddela inkassobolaget om att du bestridit fakturan. Det tillhör god svensk inkassosed att inte driva in fakturor som bestridits. För mer information om vad som krävs innan du får en betalningsanmärkning rekommenderar vi att du tittar på Kronofogdens webbplats

  • Du har rätt att kräva tillbaka pengarna, som du har betalt för produkten inklusive frakt. Har du betalt med kreditkort kan du vända dig direkt till kreditgivaren för att kräva återbetalning. Undersök med din bank om du kan spärra ditt kort för att hindra att bolaget drar mer pengar från ditt kort. Tänk på att det kan kosta pengar att beställa ett nytt kort.

  • Efter att du har ångrat köpet är avtalet hävt och företaget får inte dra pengar från ditt konto. Reklamera till din bank om företaget ändå drar pengar. Visa då även upp ditt ångerbrev som du skickat till bolaget.