Så tar du dig ur abonnemangsfällan

Uppdaterad: 2017-11-14

Har du nappat på ett erbjudande om en billig produkt eller ett provpaket och fastnat i ett dyrt abonnemang? Följ de här stegen för att ta dig ur abonnemangsfällan.
  1. Kontakta företaget. Om du inte fick information om att erbjudandet hörde ihop med ett abonnemangsavtal, är du inte skyldig att betala för abonnemanget. Mejla företag och skriv att du inte har beställt något abonnemang. Det är upp till företaget att bevisa att du har ingått ett abonnemangsavtal med dem. Om företaget vill att du ska skicka tillbaka produkten eller provpaketet ska företaget stå för returkostnaden.

  2. Utnyttja din ångerrätt. Om företaget kan bevisa att du har ingått ett abonnemangsavtal kan du eventuellt utnyttja din ångerrätt. Du har rätt att ångra köpet i 14 dagar om företaget är registrerat inom EU, Norge eller Island. Om företaget inte har informerat dig om ångerrätten, eller om informationen är bristfällig, förlängs din ångerrätt med ett år.

  3. Bestrid fakturan eller kravet. Kontakta företaget och bestrid fakturan. Skriv i mejlet varför du inte är skyldig att betala mer än fraktkostnaden för provpaketet eller produkten. Spara mejlet för att kunna bevisa att du har bestridit kravet. Så länge du bestrider felaktiga fakturor behöver du inte oroa sig för betalningsanmärkningar. Om du har betalat med kort ska du kräva att företaget återbetalar pengarna till dig.

  4. Ta hjälp av din bank. Om du och företaget inte kan komma överens, och om du har betalat med kort kan du kontakta din bank och berätta vad som har hänt. Du kan få hjälp av banken att stoppa dragningarna av pengarna från kontot. Banken kan ibland hjälpa till så att du får pengarna tillbaka genom en kortreklamation.

Behöver du mer råd och hjälp?

Då kan du kontakta Konsument Europa! Vi kan hjälpa till om säljaren finns i ett annat EU-land, Norge eller Island. Vi ger dig råd om hur du går tillväga för att ta dig ur abonnemangsfällan. I vissa fall kan vi medla med företaget genom våra systerkontor.