Checklista: Innan du svarar på en annons

Uppdaterad: 2017-04-13

Innan du svarar på en annons är det viktigt att tänka på följande:
  • Kontrollera vem du har att göra med. Gå till företagets officiella hemsida och se om du hittar företagets namn och fullständiga kontaktuppgifter, inklusive postadress och e-postadress.
  • Kontrollera var företaget är baserat. Anta inte att en webbplats är baserad i landet som indikeras av domännamnet eller språket på sidan. Dina rättigheter och ECC-nätverkets möjligheter att hjälpa dig om något går fel beror på var bolaget är baserat. Nätverket kan inte hjälpa till när företaget är baserade utanför EU, Norge och Island.
  • Läs företagets avtalsvillkor. Särskilt avsnitten om vad avtalet innebär (är det en prenumeration?), dina rättigheter till uppsägning, vad som gäller angående ångerrätten och det finstilta. Om villkoren inte är synliga i annonsen bör du gå till företagets hemsida och se om du kan hitta dem där. Ta en kopia av villkoren.
  • Läs vad andra skriver om företaget. Du bör alltid undersöka fakta om företaget innan du accepterar deras erbjudande. En sökning på internet om bolaget eller produkterna kan ge mycket information om företaget. Du kan även söka efter företaget eller ställa en fråga om det i Konsument Europas frågeforum.
  • Kontrollera totalpriset. Var uppmärksam på priset och kontrollera om det tillkommer några ytterligare kostnader, till exempel för frakt.
  • Dokumentera din beställning. Gör en skärmdump av annonsen och varje steg i orderprocessen och spara villkoren med det särskilda erbjudet. Då har du bevis över vad du tackat ja till.
  • Kontrollera att webbplatsen har en säker anslutning. Innan du betalar med kort, kolla att sajten är skyddad, eller krypterad. Om webbplatsen är krypterad så kan informationen inte kan läsas av tredje part. Det ser du genom att webbadressen inleds med "https" i stället för "http". Om det finns ett hänglås i kanten av webbläsaren visar det också att företaget kan identifieras.
  • Betala med kreditkort. Betalar du med kreditkort har du ett extra skydd genom konsumentkreditlagen. Skulle du senare få problem har du möjlighet att ta hjälp av kreditföretaget med att få tillbaka dina pengar, så kallad kortreklamation. Handlar du med kontokort har du inte samma möjlighet.

Kom ihåg!

  • Var rädd om dina personliga uppgifter. När du uppger personlig information om dig själv, till exempel e-postadress, bostadsadress, intressen och kortuppgifter, ger du även ut möjligheten att de missbrukas eller används på ett sätt du inte har tänkt dig.
  • Använd alltid sunt förnuft! Kom ihåg: om erbjudandet låter för bra för att vara sant, är det förmodligen det.