Gratisvaror, provpaket och abonnemang

Uppdaterad: 2016-11-09

På nätet är det vanligt med erbjudanden på gratisvaror, provpaket eller billiga produkter. Dessa leder ofta till dyra abonnemang eller prenumerationer för den som tackar ja. Här kan du läsa mer om hur du undviker abonnemangsfällor och vad du kan göra om du fastnat i en prenumeration.

Tillskott och läkemedel.

Annonserna förekommer framförallt i sociala medier och innehåller ofta erbjudanden om att få köpa skönhetsprodukter, läkemedel, hemelektronik eller hälsopreparat till ett väldigt lågt pris. Det kan till exempel vara provpaket med bantningspiller där det enda du behöver betala är fraktkostnaden, eller erbjudanden om att få köpa en mobiltelefon för fem kronor. För att kunna ta del av erbjudandet måste du betala med ditt bankkort.

Hur vet jag om det är en prenumeration?

Ofta är det svårt att veta att erbjudandet lett till en prenumeration. Många konsumenter upptäcker inget förrän det börjar komma fakturor med posten eller när de ser dragningar på kontot de inte känner igen.

Om det står välkomstpaket när varan levereras, eller om du märker att du får återkommande dragningar från ett företag du beställt en produkt från, kan det tyda på att du hamnat i en prenumeration.

Checklista: Innan du tackar ja till ett erbjudande

Vad ska jag göra om jag hamnat i en prenumeration?

Avtalen är svåra att ta sig ur eftersom företagen ofta inte svarar på mejl eller telefon, och om du inte betalar kan det leda till hot om inkassokrav. Därför är det viktigt att du så snart som möjligt kontrollerar om du kan utnyttja din ångerrätt och meddelar företaget att du vill bestrida fakturan. Om du fått ett inkassokrav ska du bestrida den på samma sätt.

Om du inte har rätt att ångra dig kan du kontrollera vilka villkor som finns för uppsägning i avtalet. Om det inte var tydligt att erbjudanden hörde ihop med en prenumeration är det inte säkert att du är bunden av prenumerationen.

Checklista: Om du hamnat i en abonnemangsfälla

Mer information

Läs mer om abonnemangsfällor och lär dig mer om vanliga bluffar på nätet på Hallå Konsuments webbplats.

Har du fastnat i en abonnemangsfälla?

Har du fastnat i en abonnemangsfälla eller har du frågor om en misstänksam annons? Då kan du kontakta oss på Konsument Europa för rådgivning eller ställa din fråga i vårt frågeforum. Vi svarar på frågor om gränsöverskridande köp inom EU, Norge och Island.