Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Läs mer
Dölj lavinmeddelandet

Kortreklamation

Uppdaterad: 2017-01-30

Ibland finns det möjlighet att vända sig till banken för att få hjälp med återbetalning, om säljaren inte respekterar dina konsumenträttigheter. Detta brukar kallas kortreklamation och är vanligast vid e-handel.

Tänk på det här

  • Försök alltid lösa problemet med säljaren först.
  • Spara all dokumentation. Bifoga allt underlag till banken som bevis för vad som har hänt och vad du har rätt till. För banken är det svårt att veta hur villkoren för köpet visades vid själva beställningstillfället.
  • Kontakta banken skriftligen och förklara problemet tydligt. Meddela att du själv försökt lösa problemet med säljaren men inte lyckats.
  • Tänk på tidsfristerna. Det kan finnas tidsgränser som begränsar bankens möjligheter att hjälpa dig.

Viktigt att kontakta säljaren först

Om du betalat med kort kan du under vissa förutsättningar rikta krav mot din bank om du inte skulle få återbetalning direkt av företaget, vid exempelvis utnyttjad ångerrätt. Det är viktigt att du först själv har försökt kontakta företaget för att försöka lösa problemet. Tänk på att göra det skriftligen för att senare kunna bevisa att du har gjort det och vad du har skrivit. Det är svårt för kortutgivaren att agera om du inte visar att du har sagt upp avtalet mot företaget som begär betalt.

Att spärra kortet

Att du spärrar kortet förhindrar företaget från att fortsätta att debitera. Men om avtalet mellan dig och företaget inte är uppsagt eller ångrat, kan företaget med stöd av avtalet med dig kräva fortsatt debitering, oavsett om du spärrat kortet eller inte. Därför är det avgörande att du alltid säger upp/ångrar avtalet mot företaget för att kortutgivaren ska kunna agera. Om det sker fler debiteringar efter att avtalet sagts upp eller ångrats kan banken starta en reklamationsprocess mot företaget och kortet spärras för efterföljande transaktioner.

Du kan få hjälp från banken i dessa fall:

  • Du har utnyttjat din ångerrätt och har rätt att få tillbaka dina pengar enligt lagen, men säljaren gör ingen återbetalning.
  • Du har betalat för en vara som inte levereras.
  • Om produkten som levereras inte överensstämmer med vad du har beställt och du vill häva köpet.
  • Om säljaren går i konkurs.

Att ha betalat med kreditkort ger ett extra skydd enligt lag

Att betala med konto- eller kreditkort är ett alternativ som erbjuds av de flesta e-handlare. Skillnaden mellan ett kontokort och ett kreditkort är att ett kontokort är kopplat till ett bankkonto som belastas direkt vid köpet medan en betalning med kreditkort kan jämföras med ett lån som man betalar i efterhand.

Observera att du, om du väljer att betala med ett kreditkort, får ett extra skydd genom att köpet då omfattas av konsumentkreditlagen (29 §). Du kan då även vända dig till kreditgivaren med anspråk på återbetalning om till exempel varan inte levereras inom avtalad tid. Du har rätt att ställa samma krav på kreditgivaren (banken där konsumenten har kortet) som på säljaren. Banken ska då utreda ärendet och ta ställning till ersättningskravet.

Har du betalat med debetkort (vanligt bankkort) kan du beroende på bankens villkor få pengarna tillbaka genom en kortreklamation.

Dessa regler gäller inte om du har använt dig av banköverföring eller andra betalningsmedel.

Rapport om kortreklamation från ECC-nätverket

2014 publicerade ECC-nätverket en rapport om kortreklamation. Rapporten är på engelska och heter Charge Back in the EU / EEA - A solution to get your money back when a trader does not respect your consumer rights.