Internetauktioner

Uppdaterad: 2016-03-31

Innan du deltar i en Internetauktion finns det saker som är bra att känna till.

Bild på arm som håller i domstolsklubba

Företagare eller privatperson?

Ta reda på om säljaren är näringsidkare eller privatperson. Detta är viktigt då konsumentskyddet bara gäller om du handlar av företag inom EU. När du köper något av en privatperson är det istället köplagen som gäller. Mer information om privatköp hittar du på Konsumentverkets webbplats, se länk intill den här sidan.

Läs omdömen

Läs alla omdömen om säljaren på auktionsföretagets egen webbplats. Var kritisk - kanske är överdrivet bra omdömen "planterade" av säljaren själv? Begär att få information om säljarens adress, e-post och telefonnummer. Köp aldrig av en person som vägrar lämna dessa uppgifter.

Kontrollera e-postadressen

Var försiktig om säljaren använder en gratis e-postservice, till exempel hotmail.com eller yahoo.com. Där är det lätt för en bedragare att använda falska personuppgifter. Du kan kontrollera om en e-postadress är en gratisservice genom att knappa in domännamnet på Internet, till exempel om adressen är xxxx@mail.com så knappar du in www.mail.com och kontrollerar webbplatsen. Om webbplatsen innehåller erbjudande om gratis e-post-service betyder det att säljaren inte agerar utifrån ett fast e-postabonnemang. Det är då större risk att personen använder falska personuppgifter. Mer information om vad du bör tänka på innan du handlar något via nätet får du via ”Checklista för E-handel” som du hittar intill den här sidan.

Var medveten om…

… att driftiga bedragare genomför en mängd försäljningar till småbelopp som de sköter perfekt. På så vis kan de bygga upp ett gott rykte på webbplatsens "feedback"-sektion. Därefter utannonserar de en dyr vara för försäljning och kan enkelt genomföra bedrägeriet eftersom köparna tror att annonsören är seriös.

Innan köpet

Att en vara är utbjuden till försäljning innebär inte att auktionsföretaget garanterar att varan verkligen finns eller håller den kvaliteten som utlovas. Auktionsföretagen är inte heller ansvariga för löften som ges av försäljaren.

Tänk på att det är omöjligt att inspektera varan innan du får den. Spara alla fotografier och beskrivningar av varan. Fråga efter leveranstid, returrätt och garantier. Om det finns garanti, kontrollera om den gäller i Sverige och var du kan få varan reparerad. Begär att få försändelsen försäkrad.

Vissa auktionsbolag erbjuder köparen att teckna en försäkring för eventuella felaktigheter. Kontrollera om sådan finns.

Betalning och betalningsförmedlare

Betalningar och leveranser kan vara problematiska vid en Internetauktion. Säljare och köpare vet ofta inte om de kan lita på varandra. Därför föredrar många att använda sig av betalningsförmedlare, så kallade Escrow-bolag, speciellt när det är fråga om dyra inköp. En betalningsförmedlare fungerar som en neutral tredje part. Köparen betalar köpesumman till förmedlaren som sätter in den på ett speciellt konto. Därefter meddelar förmedlaren säljaren att pengarna är deponerade och att säljaren kan skicka varan. Köparen tar emot varan och inspekterar och meddelar sedan förmedlaren att sända pengarna till säljaren.

 

Tänk på detta om du funderar på att använda dig av en betalningsförmedlare:

  • Känner du säljaren? Det är inte lämpligt att skicka pengar till en okänd mottagare.
  • Har du fått tips av säljaren om hur du kan "säkra" betalningen? Dessa råd är ofta felaktiga och det slutar med att du som kund blir lurad på dina pengar! (Har du använt dig av Western Union Money Transfer? Då kan du ringa till Western Unions callcenter på telefonnummer 020-90 10 90 för att få korrekt information).
  • Kontrollnumret är inte nödvändigt för mottagaren att veta. I de flesta länder kan man hämta ut pengarna utan kontrollnummer.
  • Betalningsförmedlarens ansvar gentemot dig som kund gäller penningtransaktionen, inte om du får din beställda vara eller tjänst.

Undvik att bli lurad

Eftersom det har förekommit många bedrägerier med betalningsförmedlare måste man vara uppmärksam. Ibland arbetar bedrägliga förmedlare tillsammans med en bedräglig säljare och ibland blir både köpare och säljare bedragna. Ibland skapar också bedragarna egna falska betalningsförmedlarföretag och betalar man till dem så går pengarna direkt till den bedräglige säljaren.

Bedrägerier inleds ofta med att säljaren föreslår att ni ska göra upp affären utanför auktionsföretaget. Motivet brukar vara att ni ska undvika att betala provision till auktionsföretaget, vilket gör varan billigare. Men om ni gör upp affären utanför auktionen så finns det inga möjligheter att anmäla eventuella felaktigheter till auktionsföretaget. Du kan inte heller ge negativt omdöme om säljaren på auktionssajtens feedback-sektion. Skickliga bedragare ser ofta till att de har ett gott rykte på feedback-sektionen. Sedan genomför de bedrägerierna utanför auktionsbolaget, vilket inte påverkar deras goda feedback.

 

Gör så här för att inte bli lurad:

  • Använd aldrig en betalningsförmedlare som säljaren rekommenderar. Välj alltid ut ett bolag själv.
  • Välj alltid en betalningsförmedlare som auktionsföretaget rekommenderar eller samarbetar med. Vissa stora Internetauktionsföretag har egna betalningsförmedlare.
  • Låt aldrig säljaren inleda kommunikationen med betalningsförmedlaren. Det har förekommit att bedragare utgett sig för att representera ett seriöst företag på ett mycket trovärdigt sätt. Börja alltid med att själv ta kontakt med betalningsförmedlaren enligt auktionsföretagets anvisningar.
  • Använd inte amerikanska betalningsförmedlare som intygar att de följer "US Financial and Business code". Det finns inget som heter så!
  • Använd inte betalningsförmedlare med amatörmässiga hemsidor. Det förekommer ofta stavfel och grammatiska fel på bedrägliga företags hemsidor.
  • Använd inte betalningsförmedlare som inte skriver ut sin fysiska adress och telefonnummer. Utan de uppgifterna kan du aldrig kontrollera om företaget verkligen finns.
  • Använd inte betalningsförmedlare som använder information som liknar ett välkänt seriöst företag. Bedrägliga betalningsförmedlare har ofta kopierat informationen från ett seriöst bolag. Det förekommer också att bedrägliga betalningsförmedlare otillbörligen kopierat trustmarks såsom "Verisign" och "Trust-e" och satt dessa på sina hemsidor. Kontrollera med trustmark-organisationen om företaget verkligen är certifierat.

Polisanmäl bedrägeri

Blir du utsatt för bedrägeri så ska du polisanmäla. Har du blivit bedragen av en amerikansk säljare kan du även anmäla detta till Internet Fraud Watch som drivs av Amerikanska "National Consumer League". Gör din anmälan här via länken intill den här artikeln.

Om något går fel

  • Det behöver inte vara fråga om överlagt bedrägeri varje gång en transaktion går fel. Ibland uppstår missförstånd även om man handlar med seriösa säljare. Börja därför alltid med att reklamera till säljaren när du är missnöjd.
  • Kommer ni inte överens eller om du inte får kontakt med säljaren ska du kontakta auktionsföretaget. Auktionsföretaget kan agera som medlare i konflikten eller förmedla kontakt till neutrala medlare. Därför är det viktigt att du inte gjort upp affären utanför auktionen.
  • Är säljaren en näringsidkare som är baserad inom EU kan du även vända dig till Konsument Europa för rådgivning.