Checklista för e-handel

Uppdaterad: 2016-11-30

Vi har samlat de viktigaste punkterna som är bra att kolla av innan du beställer en vara eller tjänst på nätet – framför allt om det handlar om ett för dig okänt företag.

Närbild på man som håller i en surfplatta.

  • Företaget
    Ta reda på fakta om företaget. Är företagets namn, gatuadress, e-postadress, telefonnummer samt det land där företaget finns, utsatta på webbplatsen? Observera att om säljaren använder en gratis e-postservice är det lätt att ange falska personuppgifter. Du bör kanske leta efter ett annat företag om någon av dessa uppgifter saknas.
  • Kundtjänst
    Kontrollera att företaget har en fungerande hantering för frågor och klagomål. Seriösa företag har en kundtjänst som är lätt att få kontakt med och som lämnar tydlig information.
  • För bra för att vara sant?
    Var alltid misstänksam mot extremt billiga erbjudanden eller mirakulöst bra produkter. Låter det för bra för att vara sant är det troligtvis det.
  • Information om produkten
    Läs den information som ges om själva produkten och kontrollera, om du har beställt varan från ett annat EU-land, att den kan användas i Sverige. Kontrollera även att garantin gäller i Sverige.
  • Är totalpriset angivet?
    Är priset angivet inklusive porto och expeditionsavgift? Slutsumman kan annars bli högre än vad du trodde. Vid köp utanför EU gäller andra regler än när du handlar inom EU, eventuellt måste du betala tull, moms och andra skatter.
  • Leveranstid
    Kontrollera hur lång leveranstiden är. Detta är extra viktigt om du behöver produkten till ett särskilt tillfälle. Mer information om dina rättigheter vad gäller leveranstid hittar du via länken intill den här sidan.
  • Hur hanteras dina personuppgifter?
    Kontrollera att företaget har en personuppgiftspolicy. Läs personuppgiftspolicyn och bestäm dig först därefter om du vill lämna dina personuppgifter. Tänk på att göra ett aktivt val om du inte vill ha framtida direktreklam.
  • Tänk efter innan du lämnar ut ditt kortnummer
    Lämna inte ut ditt kortnummer för andra ändamål än köp. Skicka inte heller kortnumret via e-post. Kom ihåg att du själv måste kontrollera dina kontoutdrag.
  • Säkra kortbetalningar
    Många banker kan erbjuda säkra kortbetalningar på Internet. Kontakta din bank och fråga om de erbjuder denna tjänst. 
  • Betalning med kreditkort
    Betala med kreditkort. Då har du ett extra skydd, eftersom köpet omfattas av konsumentkreditlagen. Då kan du även vända dig till kortutgivaren om någonting skulle gå fel och företaget inte hjälper dig. Läs mer i artikeln ”Betalning vid e-handel”, via länken intill den här sidan.
  • Förskottsbetalning
    Om du betalar en vara i förskott, förlorar du ditt bästa påtryckningsmedel som konsument – att hålla inne betalningen vid sen leverans.
  • Skriv ut och spara alla handlingar
    För att kunna bevisa vad du har beställt bör du alltid skriva ut och spara marknadsföringen, din beställning (innan du skickar den) och den bekräftelse som företaget är skyldig att skicka dig. Spara även all korrespondens mellan dig och företaget.
  • Ångerrätt
    Du bör kontrollera om du kan ångra dig och vilka kostnader du måste betala. Inom EU har du alltid minst 14 dagars ångerrätt. Mer information om dina rättigheter vad gäller ångerrätt hittar du via länken intill den här sidan.
  • Märkning av webbplatser
    Viss e-handlare är anslutna till ett märkningssystem, trygghetsmärkning, där handlaren förbinder sig att följa vissa regler. Läs mer om trygghetsmärkning via länken intill den här sidan.
  • Lyssna på skvallret
    Kolla på olika forum om andra konsumenters upplevelser om företaget.
  • Undvik penningöverföringstjänster
    Dessa tjänster används oftast av familjer som vill föra över pengar till varandra. Detta är riskabelt då penningflödet inte kan spåras.