Bilvärderingstjänster

Uppdaterad: 2017-02-17

Att göra en bilvärdering på nätet kan vara ett snabbt och enkelt sätt att få en prisuppskattning på din bil eller bilen du är intresserad av att köpa, men se upp så att du inte blir lurad. Något du tror är gratis kan visa sig kosta mycket pengar.

Bild på bil med pengar.

Om du tänkt värdera din bil på nätet ska du vara försiktig. De senaste åren har Konsument Europa tagit emot ett stort antal klagomål från konsumenter som beställt en bilvärdering i tron om att tjänsten är gratis, men som sedan fått hem en räkning.

Det finns bilvärderingsföretag som erbjuder bilvärdering på nätet kostnadsfritt, och därför kan det vara lätt att förväxla dessa med aktörer som tar betalt för tjänsten. De sajter som dominerar statistiken hos Konsument Europa och Hallå Konsument är hurmycket.com, autopriser och carprice.se.

Innan du beställer en bilvärdering

Om du tänker beställa en bilvärdering på nätet finns det några saker du bör kontrollera innan du trycker på beställningsknappen.

  • Är tjänsten verkligen kostnadsfri? På vissa webbplatser döljs priset genom finstilt text eller utformning som drar din blick till andra delar på sidan än till prisuppgifterna. Undersök webbplatsen och läs noggrant igenom avtalsvillkoren. Gör aldrig en värdering i en popup-annons eller annons på sociala medier utan att kontrollera företagets webbplats.
  • Ta reda på fakta om företaget. Är företagets namn, gatuadress, e-postadress, telefonnummer samt det land där företaget finns, utsatta på webbplatsen?
  • Vad säger andra konsumenter om företaget? Gör en sökning på företagsnamnet i en sökmotor, till exempel Google, och läs vad andra konsumenter skriver om företaget. Du kan även göra en sökning i vårt frågeforum.
  • Om möjligt – dokumentera din beställning. En webbplats eller annons kan ändras snabbt. Ta skärmdumpar på varje steg i beställningen. Då har du bevis om företaget skulle ta betalt för något som du vid beställningen upplevde som gratis.

Om du fått problem med en bilvärderingstjänst

  • Om du beställt en bilvärdering och ångrar dig - utnyttja din ångerrätt. Du ska kunna ångra avtalet genom att sända ett meddelande till företaget eller genom att använda en standardblankett som företaget måste tillhandahålla. Om det finns information, men denna är bristfällig så medför det att ångerfristen på 14 dagar förlängs med 1 år till som längst 1 år och 14 dagar från att beställningen gjordes.
  • Hävdar företaget att du inte har någon ångerrätt? Se våra råd i artikeln Stora problem med bilvärderingssajter.
  • Om du inte beställt en bilvärdering och får en faktura – bestrid den. Om du inte har beställt någon bilvärdering så har du inte ingått ett avtal med företaget och är därför inte skyldig att betala något. Det är viktigt att du bestrider fakturan med hänvisning till att du inte beställt något. Om företaget inte godtar bestridandet är det upp till företaget att driva ärendet i domstol och bevisa att du faktiskt har gjort en beställning.
  • Har du fått ett inkassokrav? Om du tidigare har bestridit fakturan till bilvärderingsföretaget och får ett inkassokrav så ska du bestrida fakturan till inkassobolaget. Använd gärna samma meddelande som du tidigare har skrivit till bilvärderingsföretaget.
  • Har du dokumentation på din beställning? Har du en skärmdump av webbplatsen eller rutan där du gjorde beställningen? Kontrollera om det i omedelbar anslutning till beställningsknappen finns information om att beställningen medför betalningsskyldighet. Om den informationen saknas är du inte bunden av beställningen. Detta är bra information att kunna visa för företaget när du skickar ditt bestridande.

Mer information

Vi kommer kontinuerligt att uppdatera sidan så fort vi får ny information. Nedan hittar du samlade artiklar som vi har skrivit om bilvärderingstjänster.

I vårt frågeforum svarar våra juridiska handläggare på de vanligaste konsumentfrågorna om bilvärdering och bilvärderingstjänster. Där kan du även söka på bilvärderingsföretagens namn.

Hittade du inte svaret du sökte?

Om du inte hittade svaret du sökte eller behöver rådgivning i ditt ärende kan du kontakta oss på Konsument Europa. Du kan även ställa din fråga i vårt frågeforum. Om bilvärderingsföretaget du har problem med finns inom EU, Norge eller Island kan vi hjälpa dig.