Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Läs mer
Dölj lavinmeddelandet

Brevmall för att ångra ett köp

Uppdaterad: 2016-06-28

Vid distanshandel har man rätt att ångra sig inom 14 dagar. Här hittar du brevmallar för att ångra ditt köp på tre olika språk.

Eftersom du inte har möjlighet att granska varan i förväg när köper en vara på nätet eller via postorder, har du rätt att ångra köpet utan att ange några skäl. Observera dock att du själv står för frakten tillbaka till säljaren om du ångrar ett köp.

Jag ångrar mig:

Vad händer efter att jag har skickat mitt brev?

I brevet har du skrivit att du förväntar dig ett svar inom en viss tid. Om du har satt en rimlig tid (tiden som vi föreslår i brevmallen anses generellt som rimlig) för näringsidkaren att svara kan du gå vidare i ditt ärende efter att den utsatta tiden har gått ut och säljaren fortfarande inte har svarat.

Om du får ett svar från näringsidkaren som du inte är nöjd med, eller om du inte får svar alls:

  1. Om du anser att det finns förhandlingsutrymme kan du kontakta näringsidkaren igen och förhandla.
  2. Kontakta Konsument Europa för vidare rådgivning.
  3. Om näringsidkaren har marknadsfört sig särskilt mot Sverige, till exempel genom annons eller en svensk Internetsida, kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN kommer bara att handlägga ärendet om näringsidkaren har tillräcklig anknytning till Sverige.