Bedrägerier riktade mot företag

Uppdaterad: 2016-02-04

Första kontakten med företag gör bedragaren ofta via telefon. De använder ett noga utformat manus för att vilseleda dig till att acceptera produkter eller tjänster som du inte behöver eller vill ha. 

Bild på hand som skriver med bläckpenna

Det kan komma ett formulär via post, e-mail eller fax som verkar erbjuda dig en gratis tjänst – att ingå i en företagskatalog eller liknande publikation fysiskt eller på Internet. Ett exempel kan vara att du ombeds att kontrollera om uppgifterna hos till exempel nummerupplysningen stämmer, och när du svarar har du beställt en tjänst.

Du ombeds att bekräfta företagsuppgifterna som ska in i publikationen och att skicka tillbaka formuläret. I det finstilta kan konstateras att genom att underteckna formuläret så gör du en beställning. I och med att du undertecknar och skickar tillbaka formuläret så accepterar du att prenumerera på publikationen, vilket kommer att kosta tusentals kronor om året.

Alla bedragare förlitar sig inte enbart på påhittade produkter och erbjudanden. En del av dem erbjuder genuin service, men till höga priser eller med oönskade tillägg som innebär oväntade merkostnader.

Har du blivit utsatt för ett bedrägeri?

  • Om ditt företag har blivit utsatt för ett bedrägeri bör du kontakta dina branschorganisation eller juridiskt ombud för närmare rådgivning. 
  • Du bör också göra en polisanmälan. 
  • Tänk på att bluffmakare tjänar även pengar på att sälja vidare listor med namn på personer som tidigare nappat på bluffar.
  • Ha aldrig bråttom med att betala en faktura. Kontrollera att tjänsten verkligen är beställd. För inga diskussioner med företaget per telefon.
  • Glöm inte att läsa det finstilta. Någonstans står ordet ”erbjudande” med liten stil.
  • Om du får en bluffaktura, stryk ett streck över pappret och skriv ”ej beställd” eller ”motsätter mig betalningsansvar” (på engelska: ”Not ordered”) och skicka tillbaka bluffakturan till företaget.
  • Skicka en kopia till Svensk Handel
  • Spara all korrespondens. Det är viktigt att ha som bevis.
  • Om Kronofogdemyndigheten får in en ansökan om betalningsföreläggande måste du bestrida kravet skriftligen, ofta inom 10 dagar. Ange dina skäl och underteckna. Om företaget fortfarande vill driva in skulden går ärendet till domstol.

Allmänna råd

  • Se till att ha ordning på rutiner och på vem som attesterar fakturor under semestertider då tillfälliga vikarier arbetar. Det är även viktigt att gå igenom rutinerna när ny personal anställs.
  • Försäkra dig om att du förstår fullt ut vad erbjudandet innebär. Om du är tveksam – ställ detaljerade frågor och läs alltid det finstilta.
  • Rådfråga en jurist inom den näringslivsorganisation du tillhör.
  • Låt dig inte stressas till ett beslut – om ett erbjudande är äkta så ska du kunna få tid att överväga det.
  • Dubbelkolla avsändaren genom att själv ringa eller e-posta företaget/organisationen som de säger sig representera, och se om de är den de utger sig för att vara.
  • Försäkra dig om att du får alla kontaktuppgifter – inte bara en postboxadress eller ett mobilnummer.
  • Säg NEJ om du är tveksam/misstänksam.