Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Läs mer
Dölj lavinmeddelandet

Till dig som fått erbjudande om provpaket från Diet & Detox

2016-05-26

Företaget Diet & Detox erbjuder gratis provpaket där du som konsument bara behöver betala fraktkostnaden. Men vad som inte framgår av annonsen är att erbjudandet är kopplat till ett abonnemang.

Många konsumenter hör av sig till Konsument Europa just nu, för att de tackat ja till ett provpaket från företaget Diet & Detox och därmed hamnat i ett abonnemang. Produkterna som företaget erbjuder är bland annat grönt kaffe och bantningspiller.

Innan du tackar ja till ett provpaket

Innan du tackar ja till ett provpaket är det viktigt att du läser avtalsvillkoren noggrant. Det är oftast först då du upptäcker att proverbjudandet faktiskt leder till en prenumeration. 

Ångerrätt och återbetalning

  • Du har rätt till 14 dagars ångerrätt från och med första leveransen av provprodukterna. Har företaget inte tillräcklig information om ångerrätten förlängs tidsfristen med 1 år.
  • Om du ångrar köpet har du rätt att kräva tillbaka det du har betalat för produkten, inklusive frakt. Dock ska du vara medveten om att du får betala returfrakten. Har du betalat med kreditkort kan du vända dig direkt till kreditgivaren för att kräva återbetalning. 

Konsument Europa kan tyvärr inte hantera ditt ärende

Då vi inte kan fastställa var Diet & Detox är registrerat så kan vi tyvärr inte hjälpa dig i ditt ärende, då vi enbart hanterar gränsöverskridande ärenden inom EU, samt Norge och Island.

Att företag har en svensk sida innebär inte per automatik att de är registrerade i Sverige, men om du får problem med ett svenskt företag så ska du vända dig till Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument.

Tips om du ofrivilligt har hamnat i ett abonnemang

  • Meddela företaget skriftligen att du ångrar din beställning. Har du gjort det inom rätt tid får företaget inte dra mer pengar från ditt konto.
  • Reklamera till din bank om företaget ändå drar pengar. Visa upp ditt ångerbrev. Om du har betalat med kreditkort kan du få dina pengar tillbaka den vägen.
  • Spärra ditt kort om du är orolig, men tänk på att det kan kosta pengar att beställa ett nytt kort.
  • Använd inte varan du fått. Ofta marknadsförs produkterna som "provpaket" men i orderbekräftelsen kallas det "välkomstpaket" och för att kunna ångra köpet måste varan vara oanvänd.
  • Skicka tillbaka den oanvända varan. Det är du som ska betala returfrakten.