Anmälningar mot Consumo LTD fortsätter

2016-09-30

Nära 500 anmälningar mot företaget Consumo LTD har kommit in till Konsumentverket och Konsument Europa i år. Företaget lockar med billiga telefoner och tävlingar på nätet, men i själva verket fastnar konsumenter i dyra abonnemang som är svåra att ta sig ur.

Det cypriotiska bolaget Consumo LTD verkar under företagsnamnen Candyonclick, Coffeecable, Dentaldelivered, Dermamonthly och Shaverpack. Genom Facebook-annonser, förfalskade kvällstidningsannonser och förfalskade kvällstidningsartiklar lockar de med billig hemelektronik från välkända varumärken, exempelvis mobiltelefoner för 5 kr.
 

Exempel på en annons från Consumo LTD.

Det enda sättet man kan betala på är genom att ge sina kortuppgifter. Först när det är för sent upptäcker man att man fastnat i ett abonnemang där företaget fortsätter dra 499 kronor i månaden.

Om du fastnat i en abonnemangsfälla

Om du nappat på ett erbjudande eller en tävling som lett till ett abonnemang bör du kontakta företaget skriftligen. Meddela att du inte beställt ett abonnemang eller vill utnyttja din ångerrätt. Be företaget visa vad de dragit pengar för.

Om företaget redan dragit pengar från ditt kreditkort kan du kontakta din bank för en kortreklamation. Det är viktigt att du dokumenterar all korrespondens med företaget, så du kan visa din bank/kortutgivare att du gjort allt du kan för att få dina pengar tillbaka.

Mer information

Lyssna på avsnittet Lockas med billiga telefoner i P1:s Plånboken.

Läs checklistorna Innan du svarar på en annons och Om du har hamnat i en abonnemangsfälla.