Var vaksam vid säljutflykter i Turkiet

2015-04-01

Konsument Europa har uppmärksammat fenomenet med aggressiva affärsmetoder vid säljutflykter, framför allt i Turkiet, tidigare. Nu har klagomål från drabbade konsumenter återigen börjat strömma in. 

Bara det senaste året har Konsument Europa fått in ett 50-tal nya ärenden som rör konsumenter som semestrat i Turkiet. Väl på plats har konsumenterna tagits med på så kallade säljutflykter till ofta öde områden, där man erbjudits att köpa billiga smycken, mattor och läderprodukter.

Konsumenter har återberättat hur de har utsatts för aggressiv försäljning där de känt sig tvungna att handla i de butiker som besöks, och ibland har inte konsumenterna släppts ut ur butiken utan att att ha handlat. Dessutom har det lite för ofta visat sig att varornas värde – väl hemma – har varit så lågt som en tiondel av vad som sagts på plats. 

Det är researrangören TSS Travel Service Scandinavia som står bakom paketresorna till Turkiet. Det är dock sällan själva resan svenska konsumenter klagar på, utan det är alltså de säljutflykter som arrangeras på plats som får kritik. 

THD kan ge råd vid köp i Turkiet

Då Turkiet varken är medlemmar i EU eller ECC-nätverket kan tyvärr inte Konsument Europa assistera vid tvister rörande köp i Turkiet. Du kan istället vända dig till Tüketici Haklarý Dernegi, THD, som är en turkisk konsumentorganisation.

Du hittar även mer information på Consumers Internationas webbplats, som samlar länkar och artiklar för konsumenter utanför EU och USA.