Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Läs mer
Dölj lavinmeddelandet

Se upp för rabatterbjudande på Ryanairs webbplats

2015-06-15

Konsumentverket och Konsument Europa har den senaste tiden fått in många anmälningar från konsumenter som känner sig lurade av företaget Älskar Att Spara, som annonserar på Ryanairs webbplats. Så här gör du om du drabbats.

Det är när konsumenten genomfört en bokning med Ryanair på flygbolagets webbplats, som erbjudandet om 150 kronor i rabatt på den redan bokade resan dyker upp. Företaget bakom rabatten kallar sig Älskar Att Spara.

Älskar Att Spara är ett irländskt företag som erbjuder konsumenter rabatter hos flera andra företag, utöver Ryanair. Genom att fylla i sina kontaktuppgifter blir konsumenten medlem hos Älskar Att Spara och får en ”gratis” provperiod på 30 dagar hos företaget, som senare förs över till ett abonnemang.

Såväl marknadsföringen som avtalsvillkoren är otydliga och det framgår inte klart att rabatten inte erbjuds av Ryanair. Många konsumenter uppger att de efter registreringen aldrig får rabatten från Älskar Att Spara, utan att de istället fastnat i ett avtal de inte vill ha eller ens är medvetna om. 

Om du har drabbats

Enligt "Vanliga frågor" på Ryanairs webbplats är det enklast att avsluta sitt abonnemang hos Älskar Att Spara via webben. Som konsument ska det även gå bra att ta kontakt på följande sätt, enligt Ryanair:

För att kontakta Alskar Att Spara kan du ringa oss på vårt gratisnummer, 0200883344, och vi kommer gladeligen lösa ditt problem. Alternativt kan du även mejla hela ditt namn, adress, postnummer och fråga till kundtjänst@alskarattspara.se eller skicka ett brev till Alskar Att Spara, 145–157 Saint John’s Street, London, EC1V 4PW.

ECC Irland kan bistå

Om du inte lyckas lösa ditt ärende på egen hand är du välkommen att kontakta Konsument Europas juridiska rådgivare för råd och hjälp. Se till att ha all dokumentation från din kontakt med Älskar Att Spara tillgänglig när du kontaktar oss. Konsument Europa är en del av ECC-nätverket, och även i Belgien, Grekland och Polen har konsumenter haft problem med Älskar Att Spara.

ECC Irland har direktkontakt med Älskar Att Spara eftersom företaget är baserat i just Irland, och man rapporterar att hittills har Älskar Att Spara varit väldigt samarbetsvilliga och man har kunnat lösa alla inkomna ärenden där konsumenter velat ha sina pengar tillbaka.