Nytt möbelföretag gäckar konsumenter

2015-04-07

Brittiska Infurn ställde till det för webbshoppande konsumenter under hela förra året, och nu ser det ut att ha kommit en ersättare. Under mars tog Konsument Europa emot 15 nya ärenden mot Interior Addict – som också är baserat i Storbritannien. 

På bara en månad har Konsument Europa fått in 15 nya ärenden om försenad eller utebliven leverans av möbler och andra inredningsvaror från webbshopen Interior Addict. Bolaget bakom sidan heter KMA Republic LTD och är baserat i Storbritannien. Flera andra ECC-kontor runtom i Europa rapporterar att de också fått in ärenden mot Interior Addict.

Drabbade konsumenter uppger att de inte lyckas komma i kontakt med företagets kundtjänst, och företagets webbsida är inte längre tillgänglig. Tillvägagångssättet liknar det som ett annat webbaserat möbelföretag ägnat sig åt, nämligen Infurn, som var det företag som anmäldes flest gånger till Konsument Europa förra året. 

Så kan du få hjälp

Har du drabbats av en utebliven leverans från Interior Addict? Här är dina rättigheter:

  • Har du beställt en vara på distans ska varan levereras inom avtalad tid. Om ni inte har kommit överens om leveranstid ska varan levereras senast inom 30 dagar räknat från den dag då du gjorde din beställning.
  • Har du inte fått varan i tid ska du uppmana näringsidkaren att leverera varan inom en rimlig tilläggstid. Om näringsidkaren inte levererar varan inom denna ytterligare tidsperiod, har du rätt att häva köpet. Häver du köpet ska näringsidkaren återbetala dina pengar utan onödigt dröjsmål.
  • Om du har betalat köpet med ett kreditkort, har du rätt att vända dig till kreditgivaren med ditt återbetalningsanspråk.

Drabbade konsumenter kan kontakta Konsument Europa och skicka in dokumentation gällande sitt köp, så att vi kan försöka assistera med ett eventuellt medlingsförsök genom vårt brittiska systerkontor. Kontaktuppgifter till Konsument Europa hittar du här