Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Läs mer
Dölj lavinmeddelandet

Anmälningarna mot Jobform ökar igen

2015-09-30

Den senaste tiden har Konsument Europa, Konsumentverket och Hallå konsument tagit emot hundratals anmälningar och förfrågningar angående Jobform. Vi uppmanar därför till försiktighet vad gäller företagets erbjudanden.

Det webbaserade företaget Jobform, som erbjuder billiga sneakers mot att man svarar på en marknadsundersökning, har gäckat svenska konsumenter sedan 2014. Sedan i somras har antalet anmälningar och förfrågningar återigen tagit fart, och gemensamt för de drabbade konsumenterna är att de har fastnat i kostsamma abonnemang i tron om att man bara tackat ja till ett par sneakers.

Jobform är ett företag beläget i England, men bakom marknadsundersökningen står ett danskt bolag. Konsument Europa och Konsumentverket har därför meddelat sina danska systermyndigheter om de sammanlagt 300 anmälningar och ärenden som inkommit från svenska konsumenter.

Vilseledande marknadsföring

I de annonser som Konsument Europa tagit del av, framgår det mot slutet av Jobforms marknadsundersökning att erbjudandet om billiga sneakers är förenat med en prenumeration. De drabbade konsumenterna har i många fall inte uppmärksammat detta, men i vilket fall kan det röra sig om vilseledande marknadsföring då fullständiga prisuppgifter för en vara eller tjänst ska anges på en gång i förbindelse med ett erbjudande. 

Så här skriver Jobform i sina avtalsvillkor: "Jobbform Premium är en prenumerationsbaserad produkt som kommer att fortsätta med normalpris efter introduktionsperiod om det inte avbryts." 

Råd till dig som blivit drabbad

  • Du har en lagstadgad ångerrätt på 14 dagar vid distansköp av varor inom EU.
  • Skicka ett ångerbrev till företaget och skicka tillbaka den oanvända varan. Du betalar returfrakten.
  • Får du ett inkassokrav, meddela inkassobolaget om att du bestridit fakturan.
  • Du har rätt att kräva tillbaka pengarna för produkten inklusive frakt.
  • Efter att du har ångrat köpet är avtalet hävt och företaget får inte dra pengar från ditt konto. Reklamera till din bank om företaget ändå drar pengar, och be om hjälp att spärra ditt kort/konto.