Varning för gratisprover på internet

2013-05-07

Konsumentverket och Konsument Europa får återigen in många anmälningar från personer som köpt hälsoprodukter på internet. Vi varnar på nytt för erbjudanden om billiga provpaket eller gratis produkter. Risken är stor att du blir lurad. 

Konsumentverket och Konsument Europa gick i mars ut med en varning efter att vi hade fått in många anmälningar mot ett antal företag som använder liknande affärsmetoder. Då varnade vi för erbjudanden för varumärkena Beaudify, Corexin och Green Detox och företagen bakom – Blue Code Ventures, Health C-P och Formezones.

Många anmälningar

Nu strömmar det återigen in många anmälningar mot företag och produkter som marknadsförs och säljs på liknande sätt. Under en dag kom det in 18 anmälningar. Det handlar om företag som via annonser eller undersökningar på internet säljer hälsoprodukter, läkemedel, kosttillskott, skönhetsmedel, bantningspreparat och liknande. Företagen kan också försöka sälja sina produkter genom att erbjuda konsumenter att få testa olika produkter. Dessa annonser och erbjudanden leder ofta till webbplatser som ser ut som nyhetssidor där en ”reporter” berättar om olika preparats effekter. På samma webbplats finns det även länkar till beställningsformulär där det går att beställa ”gratisprov” av produkter.

Produkterna säljs genom billiga provpaket eller ges bort gratis under en testperiod, endast fraktkostnad brukar tillkomma. Drabbade konsumenter beställer ett provpaket och betalar med bankkort.

Fastnar i avtal

Problemen för konsumenterna börjar kort därefter när de fastnar i avtal de inte vill ha. Det gör att de tvingas betala stora summor i ett abonnemang som de inte ens vet att de har ingått. Eftersom konsumenten har betalat provpaketet med sitt bankkort kan företaget fortsätta att dra pengar från kontot för kommande paketutskick enligt avtalsvillkoren, som kan vara svåra att förstå och även ibland svåra att hitta. Det kan vara svårt att komma ur avtalet eftersom förtagen ofta är svåra att nå.

Försäljningsmetoden används av många olika företag som dessutom ofta byter namn och utseende på sina webbplatser.

Förutom varumärkena och företagen vi varnat för tidigare får vi nu in anmälningar mot erbjudanden för följande varumärken:

  • Vitalife Detox
  • Slimatrex
  • Green coffee burn (Shape Focus)
  • Clean Detox
  • Slimvida

 Om du har drabbats

  • Läs orderbekräftelsen noggrant. Oftast är det först då du upptäcker att ett proverbjudande faktiskt leder till en prenumeration. Om du inte har fått en orderbekräftelse bör du skriva till bolaget och begära en.
  • Du har en lagstadgad ångerrätt vid distansköp av varor inom EU. Skicka ett ångerbrev till företaget. Förklara att du inte vill genomföra köpet. Skaffa gärna kvitto från posten på att du har skickat brevet och spara en kopia av brevet som bevis. Du kan även ångra via e-post om företaget har en e-postadress. Kom ihåg att spara meddelandet som bevis.
  • Du har rätt att kräva tillbaka pengarna, som du har betalt för produkten inklusive frakt. Har du betalt med kreditkort kan du vända dig direkt till kreditgivaren för att kräva återbetalning. Undersök med din bank om du kan spärra ditt kort eller göra något annat för att hindra att bolaget drar mer pengar från ditt kort. Tänk på att det kan kosta pengar att beställa ett nytt kort.
  • Använd inte produkten när den levereras. Ofta marknadsförs produkterna som provpaket, men i orderbekräftelsen kallas det välkomstpaket. För att kunna ångra köpet måste varan vara oanvänd.
  • Skicka tillbaka den oanvända varan. Det är du som ska betala returfrakten.
  • Efter att du har ångrat köpet är avtalet hävt och företaget får inte dra pengar från ditt konto. Reklamera till din bank om företaget ändå drar pengar. Visa då även upp ditt ångerbrev som du skickat till bolaget.

Anmäl till Konsumentverket

Vi vill gärna få in anmälningar mot företag som använder sig av den här och liknande marknadsföringsmetoder. Du kan anmäla till Konsumentverket genom att klicka på länken "Gör en anmälan nu" intill den här sidan.

Personlig rådgivning från Konsument Europa

Om du behöver personlig rådgivning kan du vända dig till Konsument Europa. De kan ge dig kostnadsfria råd när du handlar över gränserna inom EU. Konsument Europa är en enhet på Konsumentverket som även finansieras av Europeiska kommissionen och ingår i nätverket European Consumer Centres. Du hittar en länk till Konsument Europas webbplats via länken intill den här sidan.

Kontakt för media

Om du är journalist och vill veta mer om det här kan du kontakta Konsumentverkets presstjänst på 054-19 40 20.