Se upp med piratkopior på nätet

2017-03-15

Den 15 mars är den Internationella konsumentdagen. Det vill Konsument Europa och ECC-nätverket uppmärksamma genom att lansera rapporten ”The impact of counterfeiting on online consumer rights in Europe” som innehåller tips och råd hur man undviker att handla piratkopior på nätet.

I takt med att alltfler handlar på nätet, ökar också risken att handla från webbshopar som säljer piratkopior. Idag är piratkopior inte enbart begränsade till lyxprodukter, utan förekommer som läkemedel, smink, leksaker, skor, bildelar eller tillbehör till mobiltelefoner.

I jakten på den mest prisvärda produkten är det lätt att förblindas av de låga priserna och inte undersöka om produkten man hittat på nätet verkligen är den äkta varan eller en kopia. Oftast vet inte konsumenterna om riskerna de utsätter sig själv och sina familjemedlemmar för när de köper och använder förfalskade produkter.

- För konsumenten kan piratkopierade varor verka billiga och bra, men verkligheten är ofta en helt annan. Att använda sådana varor kan i vissa situationer vara direkt livsfarligt. Till exempel kan läkemedel vara verkningslösa eller innehålla farliga substanser och en leksak kan vara tillverkad av giftigt material eller ha lösa delar som kan vara farliga både för barn och miljö. Vidare kan en undermålig karbinhake få ödesdigra konsekvenser för en bergsklättrare, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa.

Förutom hälso-, säkerhets- och miljörisker finns det många andra negativa konsekvenser av att handla piratkopierade varor. Bland annat kontrolleras handeln och tillverkningen av piratkopierade varor oftast av kriminella grupper, och vinsten de gör används ofta för att finansiera övrig brottslig verksamhet, som exempelvis droghandel.

Det här kan du göra om du råkat köpa en piratkopia

Konsument Europa får ofta in förfrågningar och klagomål från konsumenter som medvetet eller omedvetet köpt en piratkopia på nätet eller fått sin vara stoppad i tullen. Många gånger är produkten köpt utanför EU, vilket begränsar Konsument Europas möjlighet att hjälpa konsumenterna.

Men om varan du köpt råkar visa sig vara en piratkopia finns det några saker du kan göra för att försöka få dina pengar tillbaka.

  • Kontakta säljaren skriftligt. Förklara att du inte vill ha en ersättningsprodukt utan pengarna tillbaka.
  • Har du betalat med bankkort? Kontakta din bank eller kortutgivare för att undersöka möjligheten att göra en kortreklamation.
  • Kräver rättighetsinnehavaren av produkten dig på pengar? Skicka en skriftlig förklaring att du köpte produkten i god tro för personligt bruk och bestrid kravet.

Det här kan du göra för att känna igen piratkopian på nätet

För att hjälpa konsumenter att undvika problem lanserar idag Konsument Europa tillsammans med de andra ECC-kontoren rapporten The impact of counterfeiting on online consumer rights in Europe som innehåller tips hur man kan känna igen piratkopior på nätet.

- Vi hoppas att vi med rapporten och våra tio tips kan uppmärksamma konsumenterna om riskerna med piratkopior och hjälpa dem att göra väl avvägda val när de handlar på nätet, säger Jolanda Girzl.

Läs mer: 10 tips – så känner du igen piratkopian på nätet

Mer information

Konsument Europa svarar: "Är det verkligen så allvarligt och negativt med piratkopierade varor?

Presskontakt

Frågor besvaras av enhetschef Jolanda Girzl, 054-19 40 52.

OBS! Under perioden 15-17 mars nås Jolanda enbart mellan tiderna 13:00 till 14:00. Under denna period kan kontakt och frågor vidarebefordras via kommunikatör Elin Sundström på telefon 054-19 41 62 eller e-post: elin.sundstrom@konsumenteuropa.se.

Läs mer om ECC-nätverket. Följ gärna Konsument Europa på Twitter.