Klagomålen på hyrbilar ökar

2017-06-01

Antalet konsumenter som klagat på en biluthyrare i Europa har ökat senaste tre åren. Det visar statistik från de nordiska ECC-kontoren. Vanligaste problemen är extra kostnader för oönskade försäkringar och efterdebitering av skador på bilen.

Konsumenter som får problem när de hyr bil i Europa har blivit vanligare. Det har European Consumers Centres Network, ECC-nätverket, i de nordiska länderna märkt av efter att anmälningsstatistiken ökat de senaste tre åren. Under förra året kontaktade 25 procent fler konsumenter de nordiska ECC-kontoren jämfört med året innan på grund av hyrbilsrelaterade problem. Sedan 2014 har klagomålen ökat med nära 40 procent*.

Vanligaste problemet konsumenterna stöter på när de hyr bil i Europa är att bilen blev dyrare än vad konsumenten hade accepterat när bilen bokades. Något som framförallt beror på kostnader för extra försäkringar och efterdebiteringar av skador. Ofta måste konsumenten köpa en tilläggsförsäkring på plats för att överhuvudtaget kunna hämta ut bilen. Problem med efterdebitering av skador förekommer oftast när konsumenten lämnat tillbaka bilen efter uthyrarens öppettider.

- Läs igenom hyresavtalet noga eftersom det inte finns några särskilda konsumentskyddsregler att hänvisa till om du skulle få problem. Kontrollera vilken försäkring som ingår, självrisken och titta om det finns några tidigare skador som ska antecknas i protokollet och bifogas till avtalet. Ta eventuellt kort på skadan för att undvika problem efteråt. Se till att få en kopia på avtalet, de allmänna villkoren och protokollet, säger Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa.

5 tips till dig som ska hyra bil

1. Kolla upp vad som ingår i priset. Några uthyrare har låga grundhyror men dyra tillval, och andra inkluderar sådant som vissa tar betalt för. Tänk på att ålder och antal förare kan påverka priset. Läs på så mycket som möjligt och jämför på uthyrarnas webbplatser innan du bokar.
  2. Läs och förstå kontraktet innan du skriver under. Även om du har bokat på nätet är det först hos uthyraren du skriver under själva kontraktet. Ta tid på dig att läsa igenom kontraktet och spara kopior av alla dokument du skriver under. Om du inte förstår – skriv inte under!
  3. Kolla noga upp villkoren för försäkring innan du skriver under. Det gäller även om du bokat på nätet. Var beredd på att hyrbilsföretaget kommer att försöka sälja tilläggsförsäkringar när du hämtar ut bilen. Kom ihåg att vissa av dessa redan kan ingå i din reseförsäkring.
  4. Betala med kreditkort. De flesta biluthyrningsfirmor kräver det. Dessutomkan du vända dig till din kreditkortsutgivare för hjälp med återbetalning ifall det skulle uppstå problem mellan dig och uthyraren.
  5. Undersök bilen innan hämtning och efter lämning. Kontrollera bilen tillsammans med en representant från uthyraren innan du kör iväg med bilen. Se till att få alla skador noterade, och be om en kopia av kontrollrapporten. När du lämnar tillbaka bilen, se till att du får en rapport på att bilen lämnats tillbaka i oskadat skick. Ta gärna bilder av bilen, både vid uthämtning och lämning. Då har du bevis ifall uthyraren skulle kräva dig på pengar för skador.

* Under 2016 kontaktade 367 konsumenter de nordiska ECC-kontoren Danmark, Finland, Norge och Sverige på grund av problem med hyrbilar. 2015 var antalet kontakter 293 och 2014 var antalet kontakter 263.

Om Konsument Europa och ECC-nätverket

Konsument Europa är en del av nätverket European Consumer Centres Network, ECC, som består av kontor i 30 länder i Europa. Vi erbjuder kostnadsfri information och rådgivning till konsumenter vid gränsöverskridande handel inom EU, Norge och Island.

Presskontakt

Frågor besvaras av enhetschef Jolanda Girzl, 076-110 40 52. Våra handläggare nås genom Konsument Europas växelnummer 054-19 41 50. Pressbilder kan laddas ner på sidan Press.

Följ även Konsument Europa på Twitter.