Dejting på nätet kan bli en dyr kärlekshistoria

2017-02-14

Har du bestämt dig för att träffa kärleken på nätet? I ivern att finna sin själsfrände missar många att läsa det finstilta i avtalen, något som kan leda till dyra långtidsprenumerationer som är svåra att avsluta. 2016 ökade klagomålen på dejtingsajter.

En konsument köpte ett halvårsmedlemskap på en dejtingsajt för 3 290 kronor. Eftersom han inte hittade mer än 15 kontakter på sajten ångrade han sitt medlemskap efter fem dagar. Trots det debiterade företaget honom över 2 400 kronor för tiden han spenderat på sajten. Han kontaktade Konsument Europa som i det här fallet kunde hjälpa honom att få hela beloppet tillbaka.

Konsumenten i exemplet ovan är inte den enda som haft problem med dejtingtjänster. Under 2016 tog Konsument Europa, Hallå konsument, de kommunala konsumentvägledarna och Konsumentverket emot 537 klagomål från konsumenter som hade fått problem med dejtingtjänster på nätet. 2015 var antalet klagomål 354.

Många av klagomålen handlade om att konsumenten tackat ja till ett gratis provmedlemskap eller ett medlemskap till reducerat pris, som sedan visade sig leda till ett dyrt abonnemang. Dessutom handlade flera av klagomålen om automatisk förlängning av medlemskapet, vilket konsumenten upptäckte i efterhand när denne kollade sitt kontoutdrag eller fick en faktura.

I regel har man 14 dagars ångerrätt när man skapar en profil på en dejtingsajt, och man har inom den perioden rätt att få medlemsavgiften återbetalad. Dejtingföretagen hävdar dock ofta att ångerrätten försvinner när man börjar använda tjänsten, t.ex. när man börjar kolla på andra profiler eller kontakta andra användare, och vägrar i många fall betala tillbaka medlemsavgiften.

Tips för onlinedejting

• Kolla upp hur länge medlemskapet gäller och om det kommer förnyas automatiskt efter en viss tid. Om så är fallet, kolla när och vad du måste göra om du inte vill fortsätta vara medlem. Medlemskapet är den tid du har tillgång till sidan och den minsta tiden du måste betala även om du inte längre vill vara medlem.
  • Innan du godkänner eller betalar: läs alltid avtalsvillkoren noggrant, även det finstilta. En dejtingtjänst som upplevs som gratis eller prisvärd kan bli dyr i slutändan. Leta efter information om rätten att ångra eller säga upp avtalet och hur du använder den.
  • Om möjligt, ta skärmdumpar på alla steg i avtalsprocessen och spara avtalsvillkoren. En webbsida kan ändras snabbt, vilket gör det svårt att bevisa vilken information du hade tillgång till när du godkände avtalet.
  • Efter att du registrerat dig på webbplatsen: börja inte använda tjänsten direkt utan vänta på att få orderbekräftelsen och läs igenom den noggrant. Kontrollera att det som står där motsvarar dina förväntningar.
  • Betala gärna med kreditkort och kolla ditt bankkonto så att företaget inte drar mer pengar än vad ni avtalat om.

Mer information

Du kan läsa mer i vår artikel om dejtingsidor och i pdf:en checklista för dejtingsidor.

Det här är Konsument Europa

Konsument Europa ingår i ECC-nätverket som vägleder och ger råd och hjälp till konsumenter som fått problem med en säljare i ett annat EU-land, Norge eller Island. Det gör vi både genom direktrådgivning eller genom medling via våra systerkontor. ECC-nätverket har kontor i alla EU-länder samt Norge och Island.

Presskontakt

Frågor besvaras av enhetschef Jolanda Girzl, 054-19 40 52. Våra handläggare nås genom Konsument Europas växelnummer 054-19 41 50. Följ även Konsument Europa på Twitter.