Vilseledande annonser lurar in konsumenter i dyra abonnemang

2016-11-02

Annonser om gratisprover, prova på-erbjudanden och tävlingar som leder in konsumenter i dyra abonnemang har blivit allt vanligare. Nu genomför den nordiska delen av ECC-nätverket en kampanj för att belysa problemet.

Tänk efter innan du klickar på ett pop up-fönster om gratis prova på-erbjudanden, eller mejl om tävlingar med misstänksamt bra priser i potten. Ditt klickande kan nämligen leda till att du fastnar i ett dyrt abonnemang på något som visar sig vara något helt annat än vad företaget bakom erbjudandet utlovat.

Konsumenter som känner sig pålurade abonnemang, utan att varken tackat ja eller skrivit på något, har blivit allt vanligare i Europa. Det har European Consumer Centres Network i de nordiska länderna, även kallat ECC-nätverket, märkt av efter att anmälningsstatistiken ökat kraftigt de senaste tre åren. Under 2014 gjordes 1 193 anmälningar till ECC-kontoren i Sverige, Norge, Danmark och Finland medan det under 2016 kommit in 2 443 anmälningar – hittills. Med anledning av den ökande statistiken genomför nu ECC-nätverket en kampanj för att upplysa konsumenter om så kallade abonnemangsfällor.

– Vår upplevelse är att konsumenter alltför ofta får bristfällig information om produkter eller avtalsvillkor i olika erbjudanden. Ofta hamnar konsumenten i ett abonnemang utan att veta om det, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa.

Vanligtvis uppstår problemet när konsumenten svarar på ett erbjudande om en produkt eller tjänst som marknadsförs som gratis eller för en väldigt låg summa pengar. Det vanligaste är att man lockar med en väldigt billig mobiltelefon eller tv som sedan leder in i ett oönskat abonnemang på kosmetik eller hälsokost; som till exempel antirynkkrämer, parfymer eller bantningspiller. Oftast hittar konsumenten erbjudandet via sociala medier, men det kan också vara genom sms, mejlutskick eller annan reklam.

– Abonnemangsfällor kan drabba vem som helst. För att undvika att hamna i en fälla så ska man alltid läsa i villkoren för att se vad man tackar ja till, exempelvis om man blir erbjuden ett välkomstpaket. Var inte för snabb med att klicka ja till ’för bra för att vara sant’-erbjudanden i slumpmässiga annonser, uppmanar Jolanda Girzl.

År/Antal anmälningar
2014: 1 193 st
2015: 1 820 st
2016: 2 443 st

Checklista för konsumenter: Innan du tackar ja till ett annonserbjudande på nätet

• 1. Se till att du vet vilket företag du har att göra med. Du kan inte vara säker på att kontaktuppgifterna på ett företags webbplats verkligen stämmer överens med verkligheten. Kontrollera bolaget på hemsidan who.is så ser du vilket land företaget är registrerat i.
  • 2. En enkel webbsökning om företaget kan spara dig för en massa problem. Kolla upp vad andra har att säga om företaget.
  • 3. Läs avtalsvillkoren noggrant – särskilt avsnittet om erbjudandet, dina rättigheter om uppsägning och ångerrätt. Glöm inte att läsa det finstilta.
  • 4. Använd sunt förnuft! Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant, är det förmodligen just det.

Checklista för konsumenter: Om du hamnat i en prenumeration

• 1. Läs avtalsvillkoren och orderbekräftelsen noggrant. Oftast är det först då du upptäcker att ett proverbjudande faktiskt leder till en prenumeration.
  • 2. Skicka ett ångermeddelande till företaget där du förklarar att du ångrar köpet, gärna via e-post. Spara en kopia av meddelandet som bevis.
  • 3. Använd inte produkten när den levereras utan skicka tillbaka den oanvända varan. Se till att få kvitto på försändelsen. Oftast står du för returfrakten.
  • 4. Om du får påminnelser: du har inget formellt krav på dig att bestrida fakturan igen, men påminn gärna om att du bestridit tidigare.
  • 5. Om du får inkassokrav: bestrid inkassokravet på samma sätt som du bestridit fakturan. Det tillhör god svensk inkassosed att inte driva in fakturor som har bestridits.
  • 6. Kräv tillbaka pengarna som du betalat för produkten inklusive frakt. Har du betalat med kort kan du vända dig banken för att göra en kortreklamation ifall säljaren inte skulle respektera dina konsumenträttigheter.
  • 7. Om företaget fortsätter dra pengar: reklamera till din bank och visa upp ångerbrevet/uppsägningen av avtalet du skickat till företaget.

Här kan du läsa checklistan "Om du hamnat i en prenumeration" i helhet.

Mer information

Frågor besvaras av enhetschef Jolanda Girzl, 054-19 40 52. Våra handläggare nås genom Konsument Europas växelnummer 054-19 41 50.

Läs mer om ECC-nätverket.