Köpa bil från ett annat EU-land - en bra affär?

2016-03-15

Oavsett om det gäller att hitta en särskild bilmodell, få mer för pengarna, eller helt enkelt få större valmöjligheter, funderar många EU-konsumenter på att köpa en bil från ett annat EU-land.

Men det som först kan verka enkelt, kan visa sig bli en riktig hinderbana. Vilka dokument behöver jag? I vilket land ska jag betala moms? Har jag garanti på bilköpet? Behöver jag försäkring eller särskild registreringsskylt för hemresan? Är en besiktning som är utförd i ett annat land giltig hemma? Vart klagar jag om det skulle uppstå problem med säljaren eller med registreringen av bilen?

I ett försök att ge svar på alla dessa frågor, utförde 29 ECC-kontor under 2015 en studie, samordnad av ECC Frankrike, för att ta reda på vilka hinder du som konsument stöter på när du köper bil från utlandet.

Förebyggande information och praktiska råd före, under, och efter köpet.

För att hjälpa dig som konsument att göra bästa möjliga affär och undvika otrevliga överraskningar, har ECC-nätverket förberett en mängd praktiska råd och rekommendationer om vad som kan vara bra att tänka på innan, under, och efter köpet.

Du får också exempel på vilka hinder som finns på den inre marknaden, samt exempel på god praxis som har genomförts i vissa medlemsländer.

  • Innan köpet: Hur vet du att säljaren är seriös? Finns bilen överhuvudtaget? Vad kan du göra för att betala på ett säkrare sätt?
  • Under köpet: Behöver du betala moms där du köper bilen, eller ska du göra det hemma? Måste säljaren ge dig ett intyg på att bilen har genomgått en teknisk besiktning? Om så är fallet, kommer besiktningen att godkännas hemma? Vilka dokument ska jag be säljaren om? Hur vet jag att bilen är i bra skick? Vad ska jag se upp med i köpeavtalet? Behöver jag en särskild registreringsskylt, eller försäkring för att kunna köra hem bilen?
  • Efter köpet: Kan jag ångra avtalet? Vad behöver jag göra för att registrera bilen? Vart klagar jag om det skulle uppstå problem med säljaren, eller med registreringen?

För att kunna svara på, bland annat dessa frågor, och för att förenkla ditt gränsöverskridande bilköp, så har ECC-nätverket förberett:

  • ett faktablad med en sammanställning av den viktigaste informationen för dig som konsument; både för landet där du köper bilen, och för landet där du ska registrera bilen;
  • praktiska råd för dig som konsument;
  • en kortfilm: exempel på ett gränsöverskridande bilköp;
  • en omfattande rapport med sammanfattning om gränsöverskridande bilköp och registrering inom EU och Norge.

Alla ovanstående dokument hittar du på ECC Frankrikes webbplats.

Frågor besvaras av enhetschef Jolanda Girzl, 054-19 40 52 eller juridisk rådgivare Iwona Machocka, 054-19 41 54.