Bilvärderingssajter - det största problemet för konsumenter under 2015

2016-01-27

Bilvärderingssajter och flygtransporter orsakade flest problem för svenska konsumenter på den europeiska marknaden 2015, visar nya siffror från Konsument Europa. Det enskilda företag som samlade på sig flest ärenden under samma period var bilvärderingsbolaget Autopriser.

Under 2015 tog Konsument Europa emot 4 610 klagomål och förfrågningar från konsumenter som handlat eller rest gränsöverskridande, en ökning med 24,5% jämfört med året innan. Utöver detta besöktes Konsument Europas interaktiva frågeforum 143 577 gånger.

De tre vanligaste klagomålsärendena, i procent av totala antalet rådgivningsärenden efter köp, är som följer (2014 års siffra anges inom parentes):

1. Bilar och motorcyklar, inklusive hyrbilar och bilvärderingstjänster 18,3 % (15,7 %)
  2. Flygtransporter 16,3 % (21,5 %)
  3. Provpaket/abonnemang gällande artiklar för personlig vård och farmaceutiska produkter 10,4 % (8 %)

– Bilvärderingsärenden har övertagit förstaplatsen från flygtransporter som tidigare var etta på listan. Klagomål gällande provpaket har ökat, främst vad gäller abonnemang på bland annat bantningspiller och virusskydd. Vi märker även att abonnemangsproblem som uppstår vid deltagande i marknadsundersökningar har ökat. Ofta lockas konsumenter till att delta genom olika köperbjudanden, som exempelvis märkesskor för 15 kronor eller en Iphone för 1 krona, säger Konsument Europas enhetschef Jolanda Girzl.

Företaget Autopriser orsakar mest besvär

När man sammanfattar statistiken över enskilda företag är det inte längre ett flygbolag som ligger i topp, utan det webbaserade bilvärderingsföretaget Autopriser. I vårt frågeforum handlar allra flest sökningar om bilvärderingstjänster och abonnemangsfällor.

– Ett nytt problem för Konsument Europa är att dessa typer av ärenden har bidragit till att konsumenter kontaktar Konsument Europa i tron att vi är ett företag, säger Jolanda Girzl. Detta beror på att våra svar i frågeforumet kommer högt upp när konsumenter gör sökningar på nätet, vilket tydligt visar hur viktigt det är att konsumenter verkligen läser informationen som finns på de webbplatser man besöker, säger Jolanda Girzl.

Inom kategorin flygtransporter var det flygbolagen SAS, Lufthansa, Air Berlin och Norwegian som fick flest klagomål under 2015.

Frågor besvaras av Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, på telefonnummer 054 - 19 40 52. Våra handläggare nås genom Konsument Europas växelnummer 054-19 41 50.