Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Dölj lavinmeddelandet

Att resa med funktionsnedsättning – här är dina rättigheter vid flygtransporter

2016-11-30

Den 3 december är det dags för internationella dagen för personer med funktionsnedsättning. ECC-nätverket vill därför uppmärksamma flygpassagerare med funktionshinder eller nedsatt rörlighet. Trots att EU-lagar ger betydande rättigheter för den här gruppen av resenärer, är det fortfarande många som möts av problem när de reser med flyg.

Under 2016 fick ECC-nätverket flera förfrågningar och klagomål:

• En äldre holländska kvinna skulle flyga från Amsterdam till Sofia. Hon fick assistans när hon anlände till flygplatsen eftersom hon inte kunde gå långa sträckor. Tyvärr tog en anställd henne till fel gate, vilket gjorde att hon missade sitt flyg.
  • En brittisk flygpassagerare med Chrons sjukdom blev nekad att gå ombord då flygbolaget hävdade att hon verkade berusad.
  • En österrikisk konsument bokade ett flyg från Wien till Paris. Mannen behövde ha med sig en för honom livsviktig dialysmaskin, men tyvärr var apparaten för stor att bära som handbagage. Flygbolaget nekade att erbjuda kostnadsfri transport av den medicinska utrustningen.

Enligt EU-förordningen 1107/2006, Rättigheter för personer med funktionshinder och personer med nedsatt rörlighet, har konsumenter rätt att checka in medicinsk utrustning utan extra avgifter. Dessutom måste flygbolag erbjuda transport av ledarhundar eller rörelsehjälpmedel som rullstol, till största del kostnadsfritt.

Den assistans som ges på flygplatser bör ge personer med funktionsnedsättning möjligheten att ta sig från angiven ankomstpunkt till flygplanet och från flygplanet till angiven avgångspunkt, inklusive på- och avstigning. Till exempel ska flygpassagerare med nedsatt rörlighet ges hjälp att nå sitt anslutande flyg, buss eller taxi. Vid behov ska nämnda passagerare även få hjälp med sitt bagage.

Flygpassagerare med nedsatt rörlighet måste informera flygbolaget eller researrangören om sitt behov av assistans minst 48 timmar i förväg innan start. Om flygplatsen inte ger det stöd som krävs, bör konsumenten kontakta flygplatsledningen. Flygbolaget är ansvarig för problem som är förknippade med flygningen, bagage eller incheckningen av rörelsehjälpmedel.

Förordningen gäller alla flygplatser och flygbolag med säte inom EU, Island och Norge. ECC-nätverket erbjuder gratis hjälp och råd till flygpassagerare med funktionsnedsättning i gränsöverskridande tvister, där konsumenten redan kontaktat lufttrafikföretaget utan framgång.

Mer information

Läs mer om funktionsnedsättning och resa med flyg. Du hittar även mer information hos Hallå Konsument och Transportstyrelsen.

Presskontakt

Frågor besvaras av enhetschef Jolanda Girzl, 054-19 40 52. Våra handläggare nås genom Konsument Europas växelnummer 054-19 41 50.