Konsument Europa är inte inkassobolaget Storm & Mets

Just nu ringer många upprörda konsumenter till oss i tron om att vi är Storm & Mets.

Vi vill påminna om att vi inte är inkassobolaget Storm & Mets, och vill därför uppmana konsumenter att noga läsa informationen på kraven Storm & Mets skickat ut så att dessa missförstånd kan undvikas.

Dölj lavinmeddelandet

Många konsumenter ångrar timeshare-avtal

2015-08-24

Tänk dig om innan du tackar ja till ett erbjudande om att köpa ett tidsdelat boende, även kallat timeshare eller semesterklubb. Det er det gemensamma meddelandet från ECC-kontoren i Danmark, Finland, Norge och Sverige.

European Consumer Centers Network (ECC-nätverket) – där Konsument Europa ingår – har årligen kontakt med hundratals nordiska konsumenter som ångrar kontraktet de skrev på under sin chartersemester – och som senare visar sig vara mer eller mindre omöjligt att ta sig ur.

Föreställ dig det här. Solen skiner och alla vardagliga problem känns som bortblåsta, där du ligger på din solstol någonstans längs Spaniens kustlinjer. Plötsligt kommer en käck, yngre kille fram till dig och presenterar sig på klingande svenska. Killen verkar ofarlig och du tackar gladeligen ja till skraplotten han erbjuder. Innan du vet ordet av det har du skrapat fram högsta vinsten – vilket visar sig vara en guidad tur kring semesterortens senaste lägenhetskomplex …

Se upp! Erfarenheten visar att en till synes oskyldig visning, och kanske några gratis glas bubbel, snabbt kan leda till att man lockas skriva på ett kontrakt för ett tidsdelat boende som man aldrig någonsin planerat för.

– Gemensamt för de förfrågningar vi får in om tidsdelat boende är att avtalen är otydliga och svåra att förstå. Ibland vet inte ens konsumenten vilken typ av delat semesterboende man har köpt och i vissa fall kan flera olika företag vara inblandade i dokumentationen, säger Jolanda Girzl som är enhetschef för Konsument Europa; Sveriges ECC-kontor.

Flest får problem i Spanien

Fler än tusen konsumenter har hört av sig till ECC-kontoren i Danmark, Finland, Norge och Sverige de senaste tre åren på grund av problem med olika typer av semesterboenden, och bara i Sverige är antalet ärenden uppe i drygt 500. I genomsnitt har konsumenterna betalat 3500 euro för sitt medlemskap, och vissa ända upp till 8000 euro.

De konsumenter som kontaktar Konsument Europa är ofta väl bemedlade och i övre medelåldern, och en överväldigande majoritet har råkat på problem i Spanien. Många av de företag som marknadsför tidsdelat boende använder sig av skandinaviskt talande personal, vilket ökar trovärdigheten men samtidigt kan göra det svårare att vara kritisk som konsument.

Svårt att få pengarna tillbaka

Även om man rent juridiskt har möjlighet att ångra sitt medlemskap i ett tidsdelat boende i 14 dagar, kan det i realiteten visa sig vara väldigt svårt. Vissa företag vägrar helt enkelt att svara på förfrågningar, andra vägrar att återbetala handpenningen och ibland händer det företag ljuger och hävdar att det inte går att ångra sig över huvud taget.

– Enligt timeshare-direktivet är det förbjudet att kräva betalning inom ångerrättsperioden på 14 dagar. Om du som konsument ändå tvingats betala – och om företaget du handlat med inte är samarbetsvilliga – kan du vända dig till din bank för att få pengarna tillbaka förutsatt att betalningen gjordes med kreditkort, säger Jolanda Girzl.

Den som själv har råkat ut för problem gällande tidsdelat boende inom EU, Norge och Island får gärna ta kontakt med Konsument Europa, som kan bidra med hjälp och rådgivning via ECC-kontoret i landet där konsumenten ingick kontraktet.

FAKTA: Timeshare i Norden

Antal ärenden de senaste 3 åren (1/7-2012 till 31/6-2015); genomsnittlig kostnad inom parentes:

• ECC Danmark: 105 (2770 EUR)
  • ECC Finland: 136 (3500 EUR)
  • ECC Norge: 471 (4000 EUR)
  • ECC Sverige: 536 (4100 EUR)

FAKTA: Vad är timeshare?

Enligt lagens mening är ett tidsdelat boende – vanligen kallat timeshare eller semesterklubb – en form för semesterboende där man skriver kontrakt som löper på mer än ett år och som ger konsumenten rätt till övernattning mer än en gång per år.

Ordet timeshare används ibland felaktigt användas om det som juridiskt sett kallas en långfristig semesterprodukt – eller long term holiday product på engelska – som innebär att man skriver ett kontrakt på minst ett år vilket i huvudsak ger konsumenten rätt till rabatterat boende, för sig eller i kombination med en resa.

Vissa kontrakt kan visa sig att falla under lagen för både tidsdelat boende samt långfristig semesterprodukt. Båda typerna av kontrakt faller under timeshare-direktivet och eventuella nationella tillägg, så länge kontrakten har signerats inom EEA; European Economic Area.

-----------------------------------------------------------------

Frågor besvaras av Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, på telefonnummer 054-19 40 52. Våra handläggare nås genom Konsument Europas växelnummer 054-19 41 50.