Låt inte e-tomten lura dig

2015-11-23

Här kommer årets julklapp från de nordiska ECC-kontoren – en samling av de bästa råden för att slippa problem när du handlar årets julklappar på nätet.

Översiktsbild på man som köper julklappar på nätet.

Ungefär en fjärdedel av alla julklappar köps på nätet, och i allmänhet är näthandel ett bra sätt att jämföra priser och få mest för dina pengar.

Men även om internet är en guldgruva för dig som gillar att fynda, är det också en lekplats för beräknande handlare där bristande kritik och förnuft kan lämna dig både berövad och bedrövad. Långt ifrån alla webbplatser är tillförlitliga – vissa skapas enbart i syfte att bedra konsumenter.

Därför har ECC-kontoren i Danmark, Finland, Norge och Sverige slagit sina kloka huvuden ihop för att vägleda de nordiska konsumenter som har övergett sina lokala köpcenter och planerar att göra årets julhandel på nätet.

STEG 1: Försäkra dig om att webbplatsen är säker

1. Ta reda på bakgrunden

En näringsidkares webbplats kan framstå som svensk utan att faktiskt vara det. Trots att sajten är skriven på svenska och webbadressen slutar med .se är det inte alls givet att det är ett svenskt företag som ligger bakom. Det kan lika gärna vara ett blufföretag beläget i Kina som försöker nå svenska kunder, men om webbadressen är registrerad utanför EU gäller inte de europeiska konsumenträttslagarna. Du kan kolla upp vem som äger en webbplats och i vilket land sajten är registrerad på who.is

2. Är webbplatsen säker?

Innan du överväger att köpa något från en webbplats är det viktigt att du tar reda på om webbplatsen är säker. Håll utkik efter en symbol i form av ett låst hänglås, antingen i webbläsarens nederkant eller i webbadressfältet, samt att webbadressen börjar med https://

3. Kolla upp referenser

Gör det till en vana att alltid göra en webbsökning på företagsnamnet som du funderar på att handla ifrån. Detta är ett enkelt och bra sätt att få reda på vad andra konsumenter har för erfarenheter och om det finns några recensioner eller betyg. Se dock upp för falska omdömen. Du kan också leta efter officiella trygghetsmärkningar på sajten, så som Trygg e-handel och Certifierad e-handel, vilket visar att näringsidkaren följer de lagar och regler som gäller för e-handel.

4. Går det att få kontakt med företaget?

Vilket företag ligger bakom webbplatsen du vill handla på och vilken information går det att få reda på om dem? Det är av yttersta vikt att du hittar kontaktinformation till företaget innan du gör en beställning – om inte en fysisk adress så åtminstone en mejladress och ett telefonnummer. Om inget av delarna finns synligt på webbplatsen kan det vara så att företaget har något att dölja. Det borde även framgå tydligt hur du gör om du skulle behöva göra en retur eller en reklamation.

STEG 2: Så betalar du säkert på nätet

1. Kreditkort ger mer trygghet

Betala alltid med kreditkort på nätet. Med kreditkort har du en realistisk chans att få tillbaka dina pengar om du skulle stöta på problem och företagaren inte respekterar konsumenträttigheterna. Se även steg 3.

2. Skydda din dator/surfplatta/mobiltelefon

Se till att anti-virusskyddet och brandväggen är korrekt installerade och uppdaterade innan du betalar, för att undvika att bli hackad.

3. Håll dina kontouppgifter för dig själv

Ge aldrig ut varken dina kortuppgifter eller annan ekonomisk information i annat syfte än att betala för ett köp, och skicka aldrig någon sådan information via mejl. Försäkra dig om att webbplatsen har en integritetspolicy som behandlar alla dina uppgifter på ett korrekt sätt.

4. Betalningsförmedlare

Det finns ett antal säkra tjänster för betalningsförmedling på nätet, vilka fungerar som en mellanhand mellan dig och den som ska ha betalningen. Det kan vara smart att anlita en sådan om du ska köpa något som är särskilt dyrt, men tyvärr finns det en uppsjö av mindre seriösa betalningsförmedlare som försöker utnyttja osäkra konsumenter. Därför är rådet att göra noggranna undersökningar innan du anlitar en betalningsförmedlare.

STEG 3: Om något går fel – testa chargeback

I vilka fall har du rätt till chargeback?

Du kan ha rätt till chargeback om du har en fordran mot en näringsidkare och en av följande situationer inträffar, nämligen:

• Om du har utnyttjat ångerrätten på rätt sätt
  • Om varorna du har köpt inte har levererats eller om du bara har fått vissa delar
  • Om varorna som levererats inte stämmer överens med vad du beställde och du har rätt att häva avtalet
  • Om företagaren går i konkurs

Vad är chargeback?

Om en näringsidkare inte vill eller kan betala tillbaka pengar för en produkt eller tjänst som du har ångrat eller reklamerat i enlighet med dina konsumenträttigheter, kan din bank hjälpa dig i många fall. Detta regleras i EU-kommissionens direktiv 2008/48/EG om konsumentkreditavtal.

Betalningen måste ha genomförts med kreditkort

För att få hjälp med chargeback är det ett krav att du har betalat med kreditkort. Reglerna gäller inte om du har gjort en banköverföring eller liknande.

Hur du ska gå tillväga

Innan du kan begära chargeback från din bank eller kreditgivare måste du först klaga till näringsidkaren. Om du får ett negativt svar – eller inget svar alls – kan du vända dig till banken. Spara kopior på din konversation med näringsidkaren för att kunna visa detta till banken.

---

Konsument Europa ger stöd till konsumenter som handlar och reser inom EU, Norge och Island. Konsument Europa är en del av Konsumentverket samt European Consumer Centre Network, ECC-nätverket, som i sin tur finansieras av EU-kommissionen.