Infurn bottennappet när 2014 summeras

2015-01-29

Flygtransporter och bilvärderingssajter orsakade mest problem för konsumenter på den europeiska marknaden 2014, visar nya siffror från Konsument Europa. Det enskilda företag som samlade på sig flest ärenden under samma period var möbelsajten Infurn.

Konsument Europa är den enhet inom Konsumentverket som arbetar med handel och resor inom EU, Norge och Island. Konsument Europa ger personlig rådgivning och hjälp till konsumenter både före och efter köp, bland annat via den interaktiva frågor- och svartjänsten Kundo.

2014 tog Konsument Europa emot 3 702 klagomål och förfrågningar från konsumenter som handlat eller rest gränsöverskridande. Under samma period gjordes 146 428 besök i webbtjänsten Kundo, vilket är en ökning med 118 procent jämfört med 2013.

De tre vanligaste klagomålsärendena, i procent av totala antalet rådgivningsärenden efter köp, är som följer (2013 års siffra anges inom parentes):

1. Flygtransporter 21,5 % (15,5 %)
  2. Bilar och motorcyklar, inklusive hyrbilar och bilvärderingstjänster 15,7 % (5,9 %)
  3. Möbler 8,7 % (3,2 %)

– Flygärenden har återtagit förstaplatsen på klagomålslistan följt av bilvärderingstjänster. Tidigare etta på listan, klagomålen gällande provpaket på bantningspiller och andra hälsoprodukter, har minskat markant, kommenterar Konsument Europas enhetschef Jolanda Girzl.

Billiga designkopior till besvär

När man sammanfattar statistiken över enskilda företag är det inte längre ett flygbolag som ligger i topp, utan det är det webbaserade möbelföretaget Infurn. Även i Kundo handlar allra flest sökningar om Infurn. Infurn har omtalats frekvent i media det gångna året – och uteblivna leveranser, snåriga villkor och allmänt tveksamma affärsmetoder har drabbat konsumenter över hela Europa.

– Infurn sålde billiga kopior av designmöbler på nätet. Detta var möjligt eftersom företaget då var baserat i Storbritannien, där upphovsrättsskyddet för möbler är betydligt kortare än i Sverige. Idag är webbplatsen nedstängd, men jag skulle inte bli förvånad om företaget skulle dyka upp igen i en ny skepnad, säger Jolanda Girzl.

Inom kategorin flygtransporter var det flygbolagen Norwegian och Air Berlin som Konsument Europa fick in flest klagomål på under 2014, medan autopriser.net och autoscandic.com utmärkte sig som värst bland bilvärderingssajterna.

Fotnot: Det ovan nämnda företaget Infurn.com, baserat i Storbritannien, ska inte förväxlas med det svenska och helt orelaterade företaget Infurn.se.

För pressförfrågningar, vänligen kontakta Konsument Europas enhetschef Jolanda Girzl på telefonnummer 054-19 40 52.