8 tips för att undvika strul på semestern

2015-05-27

Inställt flyg, överbokat hotell och punka på hyrbilen. Det är mycket som kan gå fel på utlandssemestern – men det är inte så svårt att undvika det heller. Här är våra åtta bästa tips för en strulfri Europasemester!

Bild på tjej som sitter i bagaget på en bil fullpackad med resväskor. Sommar.

Sommar är semestertider och även den tid på året när flest svenskar söker sig till Konsument Europa för råd och vägledning. Våra juridiska handläggare svarar på frågor i ett FAQ-forum, via mejl och telefon.

– Med några få förhållningsregler och grundläggande kunskap om sina rättigheter står man mycket bättre rustad. Det blir alltid enklare om man är proaktiv, säger Jolanda Girzl, enhetschef för Konsument Europa.

Med vad är det då utlandssemestrande svenskar undrar över? Nedan har vi samlat de åtta bästa tipsen från Konsument Europas medarbetare. Så här parerar du tråkiga upplevelser på sommarens Europa-resa:

1. Det finns ingen tvingande lagstiftning som bestämmer vad som ska stå i ett hyrbilsavtal. Läs därför igenom avtalsvillkoren noga innan du skriver på något, och ta reda på exakt vad som ingår i priset och vad som inte gör det.
    2. Om flyget är försenat med mer än två timmar har du rätt till service från flygbolaget i form av mat och dryck. Vid försening till nästa dag ska flygbolaget stå för övernattning på hotell, och vid försening på mer än fem timmar ska du erbjudas pengarna tillbaka för biljetten.
    3. Betala med kreditkort när du bokar evenemangsbiljetter på nätet. Då kan du vända dig till din bank för att få pengarna tillbaka om biljetten inte levereras enligt överenskommelse.
    4. Se upp så att du inte råkar köpa piratkopierade varor, det kan nämligen straffa sig hårt. Inte nog med att man blir lurad på varan – i exempelvis Italien är det inte ovanligt att konsumenter som ertappas med piratkopierade varor får böta upp till 10 000 euro.
    5. Inte heller vid hotellbokningar finns det någon lagstadgad ångerrätt. Läs därför avtalsvillkoren noga, särskilt vad som gäller om du skulle behöva avboka. Och glöm inte – klaga direkt och på plats så att uthyraren får en möjlighet att rätta till eventuella fel.
    6. Har du fått ett erbjudande om timeshare eller en annan form för delat semesterboende? Fundera igenom ordentligt om detta är en semesterform som passar dig, då det kan vara väldigt knivigt att ta sig ur sådana avtal.
    7. Här hemma är det förbjudet att ta ut kortavgifter, men så är det inte överallt. 17 europeiska länder tar ut någon form för avgift när du betalar med kort, vilket är bra att vara medveten om.
    8. Anmäl direkt på flygplatsen om ditt bagage inte har kommit fram. Se till att du får fylla i en PIR (Property Irregularity Report) tillsammans med någon representant för flygbolaget. Innan du reser kan det vara värt att kolla upp om flygbolaget har villkor som förbjuder dig från att packa ner särskilt värdefulla saker, vilket gör att den möjliga ersättningen är begränsad.

Frågor besvaras av Jolanda Girzl, enhetschef på Konsument Europa, på telefonnummer 054-19 40 52. Våra handläggare nås genom Konsument Europas växelnummer 054-19 41 50.