ECC-nätverket lanserar ny rese-app

2014-07-02

Har du köpt något på semestern som visat sig vara felaktigt? Har du haft problem med hyrbil eller hotellbokning som du bokat hemifrån? Fastnat på flygplatsen på grund av inställt eller försenat flyg?

Om något krånglar på semestern är det bra att veta sina rättigheter. Och ännu bättre – att kunna uttrycka det! Särskilt framtagen för sommarsemestern är därför ECC-nätverkets nya rese-app (ECC-Net: Travel App) som kan vara till stor hjälp för dig som reser inom EU, samt Norge och Island. Appen hjälper dig att klara av svåra situationer på semestern genom att tillhandahålla information om vad lagen säger samt ge dig språkstöd på 25 språk.

Du kan ta hjälp av appen om du får problem med varor köpta i butik, eller om du får problem med hyrbilen, hotellbokningen, sjukvården, flyg- och tågtransport samt buss- och båttransport. Det finns även nödtelefonnummer och kontaktuppgifter till andra instanser som kan behövas i nödsituationer.

Appen är gratis och fungerar även offline för att förhindra dyra mobilkostnader. Den finns tillgänglig för iOS, Android och Microsoft Windows operativsystem och kan laddas ner via länkarna intill den här sidan.

ECC-nätverkets rese-app lanseras idag, 2 juli 2014 i Europeiska parlamentet i Strasbourg, där även europeiska kommissionären för konsumentpolitik Neven Mimica och MEP Andreas Schwab medverkar.

Kommissionär Mimica säger: ”En framgångsrik inre marknad är beroende av att konsumenter vet sina rättigheter. Vi välkomnar detta initiativ som fortsättningsvis gör konsumenter medvetna om sina rättigheter, och som gör det lättare att ta vara på rättigheterna när de reser i Europa”.

– Jag hoppas att många kommer att ta vara på denna möjlighet och ladda ner rese-appen som extra stöd och hjälp för att kunna hantera oväntade situationer, säger Jolanda Girzl på Konsument Europa/ECC Sweden.

ECC-nätverkets rese-app är ett samarbetsprojekt mellan alla 30 medlemsländer i ECC-nätverket. Det finns ett europeiskt konsumentkontor i varje medlemsstat samt i Norge och Island som erbjuder råd och hjälp till konsumenter. Konsumentkontoren är delfinansierade av EU-kommissionen.

För mer information kontakta:
Jolanda Girzl, Konsument Europa, telefon: 054 - 19 40 52.