Rapport om vilseledande marknadsföring och obeställda varor

2013-03-14

"Prova gratis" och "betala endast frakt" är populära begrepp som ofta används på internet i dag. Men det är sällan gratis och ofta luras du i stället in i ett dyrt abonnemang.

Denna rapport som producerats av de europeiska konsumentkontoren (European Consumer Centres ECC) i Danmark, Finland, Norge och Sverige fokuserar främst på den ökande mängden ärenden där konsumenter i Norden luras in i kostsamma abonnemangsavtal.

Under de senaste två åren har klagomålen från konsumenter i de nordiska länderna om obeställda varor ökat kraftigt. Många uppger att de har svarat på en annons på Internet som lockar med gratis testprodukter för till exempel anti-rynk krämer eller bantningspiller.

För att få hem dessa ”gratisprodukter” måste man uppge sina kontokortsuppgifter. Först senare visar det sig att konsumenterna har lurats in i ett dyrt abonnemang för något man inte vill ha.

Problem som kan uppstå om du tackar ja till dessa erbjudanden

Om du tackar ja till dessa erbjudanden kan det uppstå problem. Bland annat kan det bli svårt för dig att få tillbaka de pengar som har dragits från ditt kort. Det kan även bli svårt att utöva ångerrätten eftersom företagen inte accepterar en retur om du har öppnat paketet, (vilket är vanligt att man gör innan man har insett att man har tackat ja till en prenumeration).

ECC-kontoren rekommenderar att du som konsument alltid ska:

• kontrollera vem du har att göra med: gå till företagets officiella hemsida.
  • läsa avtalsvillkoren - särskilt avsnitten om vad avtalet innebär, dina rättigheter till utträde, vad som gäller angående ångerrätten och det finstilta.
  • se till att göra skärmdumpar av orderprocessen på nätet så att du inte av misstag tecknar en kostsam prenumeration.
  • säga upp avtalet och behålla en kopia som bevis om du ofrivilligt hamnar i ett abonnemangsavtal,

Du behöver inte betala för produkter som du inte har beställt och du är inte skyldig att betala när ett inkassoföretag kontaktar dig, men det är viktigt att du bestrider kravet på betalning.

Checklistor - före köp och om du blir drabbad

Denna rapport visar att konsumenterna har behov av mer information. Det är därför viktigt att sprida kunskap om olika marknadsförings- och försäljningsmetoder som används av vissa företag så att konsumenter kan identifiera dem i annonser och på webbplatser. Många konsumenter vet inte vad de ska kontrollera innan köpet och hur de ska agera om de stöter på problem efteråt. Det kan vara svårt att bevisa att uppgifterna i orderprocessen var vilseledande. För att underlätta detta ger rapporten en "före och efter" checklista för konsumenter. Dessa hittar du även intill den här sidan.

Rapporten rekommenderar även ett närmare samarbete mellan ECC-nätverket och andra aktörer i syfte att öka konsumenternas medvetenhet vid beställning av provpaket med mera. Det är mycket viktigt att hantera dessa ärenden snabbt eftersom det är många konsumenter som berörs. Det är också viktigt att snabbt varna och agera mot företag som sysslar med den här typen av affärsverksamhet.

Kontakta för mer information:

Jolanda Girzl tel. 054-19 40 52