Billigare att handla julklappar från andra EU-länder

2012-11-27

Brukar du köpa klapparna på nätet? Var då inte rädd för att handla från ett annat EU-land. Många varor är billigare än i Sverige och får du problem finns hjälp att få genom EU:s gränsöverskridande konsumentskydd – ECC-Net.

Om man handlar på nätet finns det pengar att spara, det är bara att jämföra priserna inom EU. En espressomaskin som kostar 3 940 kronor i Sverige kan man till exempel köpa från Tyskland för 2 418 kronor. På årets julklapp, ett par heltäckande hörlurar som i Sverige kostar 1 300 kr, sparar man nästan 800 kr.

En rapport gjord av Konsument Europas nätverk (ECC-Net) visar att alltfler konsumenter inom EU handlar gränsöverskridande. Större utbud och pressade priser gör det mer attraktivt att handla från andra länder inom EU.

Ändå är det bara 10 procent av svenskarna som handlar på nätet från andra länder. De stora orosmomenten som hindrar konsumenter att handla internationellt verkar, enligt ECC-Nets rapport vara att många inte känner inte till sina rättigheter och möjligheter, att man är rädd för att det ska bli problem eller att man helt enkelt den får vara man beställt.

Men enligt en rapport från ECC-Net, Mystery Shopping från 2011, orsakar gränsöverskridande e-handel inte mer problem än motsvarande nationell e-handel.

Konsument Europas checklista för e-handel är en bra startpunkt för att tryggare kunna handla över nätet från andra länder. Checklistan ställer upp ett antal punkter som man bör kunna pricka av om säljaren följer lagstiftningen och har viktig information tillgänglig. Howard använder ett antal sökmotorer för att försöka få fram en värdering av hemsidan baserat på bland annat recensioner från tidigare kunder. Tillsammans ger de en bra fingervisning om säljaren är seriös och om köpet är säkert.

Konsument Europa genomför just nu en undersökning om trygghet på nätet och trygghetsmärkningar, inför ett ECC-Net projekt under 2013. Sex snabba frågor som ger oss mer bakgrundsinformation om och varför svenskar bryr sig om trygghetsmärkningarna när de handlar på nätet. Enkäten finns direkt på Konsument Europas hemsida.

Kontaktperson:

Erik Mattsson, Juridisk rådgivare