Konsument Europa varnar för bedrägeriförsök via telefon

2011-08-25

Konsument Europa har genom media uppmärksammats på en ny typ av bedrägeriförsök. Bedragarna har under flera veckors tid ringt runt till personer över hela Sverige och påstått sig representera Microsoft. I själva verket rör det sig om så kallad ”phishing” där bedragarna vill komma över kontouppgifter.

De som råkat ut för bedrägeriförsöket vittnar alla om samma sak: De har tagit emot ett samtal av någon som på engelska säger att de ringer från "Microsoft", "Computer Support" eller "Windows". Uppringaren fortsätter sedan med att tala om att den uppringdes dator är drabbad av farliga virus och att de måste ladda ner en viss programvara för att de ska kunna bli hjälpta över telefon.
Programvaran är i själva verket ett fjärrstyrningsprogram som ger bedragaren full tillgång till datorn. Det betyder att man kan följa allt du gör på din dator, till exempel samtliga steg när du loggar in på din internetbank, inklusive lösenord.

– Det här rör sig om ett solklart fall av så kallad ”phishing”. Det som är nytt den här gången är att bedragarna ringer. Tidigare har vi bara sett att det skett via mail. Det kallas också identitetsstöld. Din information kommer troligen att säljas till kriminella som kommer att använda dina uppgifter till att tömma ditt kreditkort, dina konton och möjligtvis också begå brott i ditt namn, säger Jolanda Girzl, chef för Konsument Europa.

Konsument Europa har varit i kontakt med Microsoft i Sverige där man bekräftat att bedrägeriförsöken har varit ett problem i Sverige under hela sommaren.

Telefonnumret som bedragarna ringer ifrån är i många fall 001000181. De som ringer uppges prata engelska med indisk brytning.

Allmänna rekommendationer:
Var skeptisk mot alla oombedda uppringningar. Lämna aldrig ut personlig information.
Var alltid misstänksam mot telefonsamtal där man tar en avgift eller frågar efter dina kreditkortsuppgifter eller lösenord

Om du tror att du kan ha fallit offer för ett telefonbedrägeri:

1. Kolla igenom datorn med Microsoft Safety Scanner för att ta reda på om du har skadlig kod på datorn.
  2. Koppla ur datorn från din internetuppkoppling.
  3. Ändra lösenord och PIN-koder till e-postkonton och konton relaterade till bank och kreditkort.
  4. Kontakta bank- och kreditkortsföretag och be om hjälp att förhindra eventuell skada.
  5. Gör det till en rutin att gå igenom alla kontoutdrag för att identifiera misstänkta transaktioner.
  6. Anmäl händelsen till polisen.

Källa: www.microsoft.com

Kontaktpersoner: