Pointworld polisanmält av Danmarks konsumentombudsman

2017-03-28

Danmarks konsumentombudsman har polisanmält företaget Pointworld för att använda sig av abonnemangsfällor.

Den 24 mars meddelande Danmarks konsumentombudsman i ett pressmeddelande att de polisanmält företagen Pointworld, LetsSayIt och Lotto24 för vilseledande marknadsföring. Pointworld är ett företag som riktar sin marknadsföring även till svenska konsumenter.

Danska konsumenter som framfört klagomål mot Pointworld har fått ett kampanjerbjudande i mejl eller via annonser på nätet på en surfplatta, kamera eller ett presentkort i en dagligvarubutik för 29 kronor.

I erbjudandet framgår det med liten eller otydlig text att konsumenten även tecknar sig på ett abonnemang när denne tackar ja. Konsumenten betalar kampanjerbjudandet på 29 kronor med sitt bankkort. Därefter använder företaget kortuppgifterna för att dra 399 kronor varje månad.

Fler söker efter svar om Pointworld på nätet

Under 2016 besökte 7335 konsumenter Konsument Europas interaktiva frågeforum för att få svar på sina frågor om Pointworld. Under 2015 var siffran 2161. Hittills i år, 27 mars 2017, har över 3200 konsumenter sökt efter svar om Pointworld i frågeforumet, vilket visar att företaget är aktivt på den svenska marknaden.

Svenska konsumenter som framfört klagomål på företaget har i störst utsträckning fått erbjudande på billiga mobiltelefoner eller surfplattor via annonser på nätet och i sociala medier. Kampanjerbjudandet har generellt legat på 5 kronor och månadsdragningarna legat på 399 till 499 kronor.

Sök efter anmälningar och ärenden i Konsumentverket och Konsument Europas diarium.

Har du fått problem med Pointworld?