Massutskick av fakturor från Carspy oroar konsumenter

2017-07-03

I fredags fick Konsument Europa på kort tid många samtal från oroliga konsumenter som fått fakturor från det estländska bilvärderingsföretaget Carspy/Nordic Partner Oü.

Vissa konsumenter berättar att de har gjort en beställning efter att ha lockats med ett gratiserbjudande på värderingen från Carspy. Andra berättar att de aldrig gjort en beställning eller att de aldrig uppfattat att tjänsten kostar pengar då de inte sett några prisuppgifter. Trots det har de ändå fått en faktura. Annonserna från Carspy förekommer framförallt som popup-annonser på nätet och annonser på Facebook.

Fakturan från Carspy ligger 199 euro, cirka 2000 kronor, men några konsumenter berättar att de fått påminnelser med extraavgifter. Konsument Europa har sedan tidigare rapporterat om problem med Carspy.

Över 200 klagomål på företaget

Från årsskiftet 2017 fram tills idag har Konsument Europa, Hallå konsument och Konsumentverket tagit emot över 200 klagomål på företaget. Konsument Europas svar på frågan "Känner ni till företaget Carspy, fick betala 199 euro för en bilvärdering jag trodde var gratis" och nyhet "Bilvärdering från Carspy kostar 2000 kronor" har under samma tidsperiod blivit läst över 3000 gånger.

Bilvärderingar på nätet ett fortsatt problem

Olika typer av företag som erbjuder bilvärderingar på nätet har länge varit ett problem för konsumenter. Under 2016 tog Konsument Europa, Konsumentverket, servicetjänsten Hallå konsument och de kommunala konsumentvägledarna emot över 1800 ärenden, anmälningar och förfrågningar från konsumenter gällande bilvärderingstjänster.

Så gör du om du drabbats av Carspy

  1. Kontakta företaget skriftligen och bestrid fakturan. Låt dig inte skrämmas till betalning om kravet är felaktigt, det är svårare att få tillbaka pengarna än att bestrida fakturan.
  2. Spara all dokumentation och korrespondens med företaget så att du kan bevisa att du har klagat.
  3. Du kan även använda dig av ångerrätten som gäller fram tills att tjänsten är fullgjord. Har du inte fått fullständig information om ångerrätten så kan den förlängas.
  4. Om du har bestridit en felaktig faktura, men ändå får krav från ett inkassobolag eller Kronofogden ska du bestrida även de kraven till inkassobolaget respektive Kronofogden. Bestrider du kraven i alla led finns ingen risk för betalningsanmärkning.

Mer information