Många missar tusentals kronor när flyget är försenat

2017-07-04

När flyget blir försenat kan du ha rätt till flera tusen kronor i ersättning. Något som så få som var fjärde resenär känner till enligt en ny Sifo-undersökning.

Som resenär inom EU kan du ha rätt till schablonersättning från flygbolaget när flyget är försenat med tre timmar eller mer. En rättighet som få svenskar känner till. Enligt en Sifo-undersökning Forex bank låtit göra vet enbart var fjärde resenär att de kan begära ersättning från flygbolaget när de drabbas av försenat flyg.

Hur stor ersättning du har rätt till beror på flygsträckans längd. För flygningar från Sverige till medelhavet ligger ersättningen normalt på 400 euro, motsvarande 3 900 kronor (1 euro = 9,758 SEK), per passagerare.

- Det blir ganska mycket pengar, särskilt när man reser som familj. Till exempel kan en familj på fyra personer som blir mer än tre timmar försenad till sin slutdestination på Mallorca ha rätt till drygt 15 000 kronor i schablonersättning, säger Jolanda Girzl, chef på Konsument Europa.

Fler betalar för att få hjälp

Enligt undersökningen är det enbart 15 procent av resenärerna som drabbas av försenat flyg som begär ersättning från flygbolagen. Trots att det är kostnadsfritt att begära ersättning tar allt fler hjälp av ett kompensationsbolag för att få rätt mot flygbolagen. Något bolagen tar en avgift för som motsvarar 25–30 procent av ersättningen.

- Familjen i exemplet skulle förlora tusentals kronor på att inte begära ersättning på egen hand. Om den försenade familjen tar hjälp av ett kompensationsbolag skulle det innebära att de får en ersättning på cirka 11 000 efter att avgiften är avdragen istället för drygt 15 000 kronor som de kan få om de själva begär ersättningen direkt från flygbolaget, säger Jolanda Girzl.

Konsumentverket anser att det finns brister i hur kompensationsbolagen marknadsför sina priser och att bolagens avtalsvillkor i vissa fall är långa, komplicerade och oskäliga. Tidigare i år stämde Konsumentombudsmannen bolaget Airhelp eftersom de använder sig av avtalsvillkor som strider mot svensk lag.

Så här begär du ersättning

  • Reklamera skriftligen till flygbolaget via e-post eller brev. Skriv att du vill ha ersättning och förklara varför. Bifoga kopior på biljett och kvitton. Spara originalkvitto och kopia på din reklamation. Reklamationsblanketter kan du ladda ner här.
  • Om du inte får svar från flygbolaget eller får ett svar du inte är nöjd med kan du kontakta Konsument Europa.

Mer information

Läs mer om din rätt till ersättning vid försenat flyg. Där finns även länk till flygersättningskalkylatorn* från Forbrukerrådet där du kan kontrollera din rätt till ersättning och beräkna ersättningens storlek.

*En svensk variant av flygersättningskalkylatorn beräknas vara på plats på konsumenteuropa.se under hösten 2017.