LuxStyle polisanmäls av Danmarks Konsumentombudsman

2017-02-03

I Sverige har över 200 konsumenter drabbats av det danska företaget Luxstyles säljmetoder. Ett internationellt samarbete har nu lett till att den danska konsumentombudsmannen polisanmäler Luxstyle.

UPPDATERAD 2017-02-21: Uppdaterad information markerad med "*".

Svenska konsumenter uppger att de kommit i kontakt med LuxStyles annonser på sociala medier och när de klickat sig vidare har de kommit in till en sida där LuxStyle begär konsumentens personuppgifter. Först efter att man fyllt i namn, adress, e-postadress och telefonnummer uppges priset.

Trots att konsumenten väljer att inte göra något köp eller väljer att avbryta sin beställning efter detta steg skickas ändå produkterna med tillhörande faktura, skriver Danmarks Konsumentombudsman (Forbrugerombudsmanden) i ett pressmeddelande.

Luxstyle är nu polisanmält

Klagomål gällande LuxStyle ApS och Lux International Sales ApS inkom till Danmarks KO, Forbrugerombudsmanden, från konsumentmyndigheter i Australien, Nya Zeeland och Kanada. Utöver det uppmanade Norges, Sveriges, Österrikes och Belgiens Konsumentverk att Forbrugerombudsmanden skulle agera i frågan, något som nu har skett.

pressmeddelandet meddelar Forbrugerombudsmanden att Luxstyle polisanmäls för att de sänder varor till konsumenter utan att det skett någon beställning.

- Om ett företag registrerar en order utan att informera konsumenterna, är det ett allvarligt brott mot marknadsföringslagen. Enligt de många klagomål som vi har fått, är det precis vad som händer på bolagens webbplatser. Av denna anledning har jag rapporterat de två företagen till polisen för brott mot marknadsföringslagen, säger Danmarks Konsumentombudsman Christine Toftegaard Nielsen.*

Över 200 klagomål från svenska konsumenter under 2016

Under 2016 drog Luxstyle på sig 224 klagomål och anmälningar till Konsumentverket, upplysningstjänsten Hallå konsument och Konsument Europa fördelade enligt nedan:

  • 57 anmälningar till Konsumentverket
  • 125 klagomål till Hallå konsument
  • 42 klagomål till Konsument Europa

Merparten av klagomålen och anmälningarna kom in under senare delen av 2016, framförallt under oktober månad. Till detta har konsumenter sökt efter svar om Luxstyle på nätet. Under 2016 lästes våra handläggares svar om företaget på Konsument Europas frågeforum 3 658 gånger. Nyheten Många klagomål på Luxstyle har till och med dagens datum blivit läst 1 040 gånger sedan den publicerades i november.

Hittills i år har totalt 46 klagomål och anmälningar kommit in till Konsumentverket, Hallå konsument och Konsument Europa mot företaget Luxstyle.

Läs mer om ärendena och anmälningarna i Konsumentverket och Konsument Europas diarium

Är du drabbad av Luxstyle?

  • Har du råkat ut för Luxstyle eller fått liknande problem med ett annat företag? Kontakta Hallå konsument för vägledning.
  • Behöver du mer information om hur du ska gå tillväga om du fått en produkt från Luxstyle du inte har beställt? I artikeln Många klagomål på Luxstyle får du råd.
  • Har du dokumentation gällande Luxstyle och vill gå vidare med ditt ärende? Då kan du göra en anmälan till Konsument Europa som hanterar ärenden med företag i annat EU-land, Norge och Island. Observera att sedan 2 februari 2017 måste du skriva under en fullmakt (Power of Attorney) för att Konsument Europa och vårt danska systerkontor ska kunna hantera ditt ärende med Luxstyle. Fullmakten skickar du till Konsument Europa.

Ladda ner fullmakten

Vill du istället anmäla Luxstyles marknadsföring? Då ska du göra en anmälan till Konsumentverket.