Har du drabbats av British Airways IT-krasch?

2017-05-30

Senaste dagarna har tusentals resenärer drabbats av British Airways IT-krasch. Du som råkat ut för försenat eller inställt flyg i samband med IT-haveriet kan ha rätt till kompensation från flygbolaget.

IT-haveriet orsakades på grund av problem med strömförsörjningen och under lördagen tvingades British Airways ställa in samtliga flygningar från de två London-flygplatserna Heathrow och Gatwick. Under söndagen fortsatte strulet med över hundra inställa flygningar från Heathrow, rapporterar di.se.

På sin webbplats skriver British Airways att problemet nu ska vara åtgärdat och att alla flyg kommer gå som normalt. Det finns dock fortfarande problem med bagage.

Mer information till dig som är drabbad finns på British Airways webbplats

Drabbade kan ha rätt till kompensation

Flygbolaget lovar att alla drabbade resenärer ska återbetalas eller ersättas enligt de rutiner som finns, meddelar flygbolagets VD i ett uttalande på Twitter.

Så här begär du kompensation

Läs mer om vad som gäller vid försenat flyg, inställt flyg och försenat bagage och hur du går tillväga för att begära kompensation från flygbolaget. Där finns även reklamationsblanketter du kan fylla i och skicka till flygbolaget.