Håll koll på priset när du bokar semesterresan

2017-03-31

Hittat en resa till pangpris på nätet? Håll koll på slutpriset innan du bokar! Resan kan annars bli dyrare än du tror.

Två kvinnor och ett barn vid dator.

På nätet är det enkelt att ta del av erbjudanden från olika reseföretag och förmedlare, och drömresan är sällan längre än ett musklick bort. Men håll koll på priset när du bokar!

Priset du ser i erbjudandet är inte alltid detsamma när du ska klicka på beställningsknappen. Extra tillägg kan göra att resan du hittade för en tusenlapp snabbt blir flera tusen dyrare.

Ta del av Konsument Europas sex tips och bli "prissmart" inför bokningen av årets semesterresa.

  1. Kolla upp avbokningsvillkoren. Tänk på att du inte har någon ångerrätt på resor, flygbiljetter och hotellbokningar som du har köpt på nätet. Läs därför noga igenom avbokningsvillkoren och vilka avgifter du kommer behöva betala ifall du skulle behöva avboka.
  2. Kontrollera vilka tillägg du behöver. Vilka tillägg ingår i grundpriset och vilka behöver du betala extra för? Tillägg som hel- eller halvpension, avbokningsskydd, transfer eller försäkringar kostar ofta extra. Gällande försäkringar finns det två saker du kan tänka på:
    - Borta länge? Tänk på att din vanliga hemförsäkring ofta täcker in det mesta, men om du ska vara borta mer än 45 dagar eller åka på en resa med riskfyllda aktiviteter (t.ex. bergsklättring) behöver du ofta teckna en tilläggsförsäkring. Kolla med ditt försäkringsbolag.
    - Betala med kort? Reseförsäkring och avbeställningsskydd kan ingå om du betalar resan med kort. Vad som gäller för ditt kort kan du läsa om i kortinformationen som du kan hitta på din bank eller kreditgivares webbplats.
  3. Var observant på förkryssade tillägg. Finns det förkryssade tillägg som innebär extraavgifter? Det är olagligt! Kontakta Konsument Europa om du skulle stöta på resebolag som använder den typen av affärsmetoder.
  4. Dokumentera din beställning. Ta gärna skärmdumpar av varje steg i orderprocessen. Då har du bevis på vad du har tackat ja till om det skulle uppstå problem med bokningen.
  5. Läs igenom innan du trycker på "beställ". En bekräftelsesida innehåller ofta mycket information och kan kännas tung att läsa, men kontrollera noga slutpriset och att alla uppgifter och tillägg du fyllt i är korrekta. Kom ihåg: din bokning kan vara bindande även om du inte betalat något.
  6. Läs igenom bokningsbekräftelsen. Kontrollera att bokningsbekräftelsen stämmer överens med det du tackade ja till när du gjorde bokningen. Om inte ska du direkt kontakta resebolaget.

Har du fått problem med ett resebolag?

Har du gjort en resebokning som blev dyrare än vad du tackade ja till? Vägrar resebolaget hjälpa dig? Då kan du kontakta Konsument Europa! Vi kan hjälpa till om bolaget du bokat med finns i ett annat EU-land, Norge eller Island.

Kom ihåg: om du fått problem med ett svenskt resebolag ska du istället vända dig till dina lokala konsumentrådgivare eller till Hallå Konsument.