Fler konsumenter missnöjda med dejtingsajter

2017-09-02

Planer på att nätdejta? Se upp med vad du tackar ja till när du registrerar dig på en dejtingsajt. Långa och dyra medlemskap som är svåra att avsluta är vanligaste klagomålen gällande dejtingtjänster just nu.

Fler konsumenter är missnöjda med dejtingtjänster på nätet. Under året har Konsument Europa, Hallå konsument, de kommunala konsumentvägledarna och Konsumentverket tagit emot nära 400 klagomål från konsumenter som fått problem med en dejtingsajt. Mer än hälften av alla klagomål kom in under sommarperioden. Det är en 20-procentig ökning jämfört med motsvarande period förra året*.

Dyra medlemskap som är svåra att avsluta

Framförallt handlar klagomålen om att konsumenten tackat ja till ett gratis provmedlemskap eller ett medlemskap till reducerat pris, som senare visar sig leda till ett dyrt abonnemang.

– Många konsumenter är inte medvetna om att de kommer att hamna i ett abonnemang om de tackar ja till ett visst erbjudande som lockar med "Registrera dig gratis nu". Dessutom förekommer det även att konsumenten har tackat ja till någon lockvara eller svarat på en marknadsundersökning för att få en gåva och på så sätt hamnat i ett dejtingabonnemang, säger Jolanda Girzl, chef Konsument Europa.

Många konsumenter berättar även att medlemskapen är svåra att avsluta eller ångra, trots att de ångrat sig inom ångerrättsperioden och har rätt att få medlemsavgiften återbetald.

Vilseledande prisuppgifter

Det förekommer även klagomål där konsumenter blivit vilseledda av priset. Ett exempel är där konsumenten vid beställningen har kryssat för ett halvårsmedlemskap till ett förmånligt pris, men som vid betalningen ändras till ett årsmedlemskap med mycket dyrare totalpris.

Exempel där konsumenten blivit vilseledd av dejtingsajtens prisuppgifter.
Exempel där konsumenten blivit vilseledd av dejtingsajtens prisuppgifter.

*219 klagomål under 2016 och 254 klagomål under 2017, perioden 1 maj – 30 augusti.

Tips till dig som vill nätdejta

  • Kolla upp hur länge medlemskapet gäller och om det kommer förnyas automatiskt efter en viss tid. Om så är fallet, kolla när och vad du måste göra om du inte vill fortsätta vara medlem.
  • Innan du godkänner eller betalar: läs alltid avtalsvillkoren noggrant, även det finstilta. Kontrollera att prisuppgifter som du har fått är den samma när du ska slutföra betalningen. Leta efter information om rätten att ångra eller säga upp avtalet och hur du använder den.
  • Betala gärna med kort och kolla ditt bankkonto så att företaget inte drar mer pengar än vad ni avtalat om. Om så är fallet kontakta banken och gör en kortreklamation.
  • Efter att du registrerat dig på dejtingsajten: börja inte använda tjänsten direkt utan vänta på att få orderbekräftelsen och läs igenom den noggrant. Kontrollera att det som står där motsvarar dina förväntningar.

Fler tips hittar du i Konsument Europas checklista för dejtingsajter.