Frågor och svar om Air Berlins konkurs

2017-08-18

UPPDATERAD 2017-11-09. Sedan flygbolaget Air Berlin ansökt om konkurs* har oroliga konsumenter som flugit eller ska flyga med bolaget hört av sig till Konsument Europa och Hallå konsument. Här är svaren på de vanligaste frågorna vi får om bolaget just nu.

Mitt flyg har blivit inställt – kan jag få pengarna tillbaka?

Du som har ett ersättningskrav för inställt eller försenat flyg med Air Berlin ska skicka in ditt krav skriftligen till konkursförvaltaren Flöther & Wissing. Sista dagen att skicka in kravet är 1 februari 2018. Om du skickar in kravet efter 1 februari tillkommer en avgift på 20 euro.

Adress:
Air Berlin Gruppe / Lucas Flöther
Postfach 10 30 10
18005 Rostock
Germany

Följande information ska du skicka med i kravet:

  • pris för flygbiljetten
  • motivering för kravet (t.ex. avbokning av flygning)
  • uppgifter om flygningen (bokningsnummer, datum för flygning m.m.)
  • eventuellt referensnummer för ditt krav till Air Berlin (om du skickat ett krav dit)

Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi.

Mitt returflyg är inställt - kan jag få nya biljetter med ett annat flygbolag?

Lufthansa, Eurowings, Swiss och Austrian Airlines erbjuder biljetter för halva priset för dig som har ett inställt returflyg med Air Berlin. Erbjudandet gäller endast för returbiljetter som bokades innan 15 augusti 2017 och för returflygningar som skulle ha skett mellan 28 oktober och 15 november 2017.

Du måste själv boka de nya biljetterna på ett av flygbolagens webbplatser. För att få tillbaka hälften av biljettpriset måste du skicka in båda biljetterna (den gamla och den nya) till flygbolaget du bokar din nya returbiljett med senast 15 december 2017.

Vad händer om flygbolaget går i konkurs och mina biljetter inte kan användas? Kan jag få pengarna tillbaka?

Svar: Om du enbart har köpt en reguljär flygbiljett så har du inte något skydd vid konkurs. Om du får ersättning eller inte beror på konkursboets ekonomi.

Om du har betalat biljetten med kort kan du kontakta kortutgivaren och göra en kortreklamation. Har du betalat med kreditkort så har du ett extra skydd enligt konsumentkreditlagen. För kontokort gäller andra regler så kontakta din bank för att höra vilka villkor som följer med ditt kort.

Om du har köpt en paketresa från ett svenskt reseföretag och flygbolaget går i konkurs ska du vända dig direkt till reseföretaget. De måste boka om resan eller betala tillbaka kostnaden för den. Om reseföretaget inte gör det kan du kontakta Kammarkollegiet som hanterar ärenden gällande resegarantin.

Mer information

Läs mer om vad som gäller när du drabbas av flygbolag i konkurs

Vanliga frågor och svar om Air Berlins konkursförfarande på Flöther & Wissings webbplats

*Ärendet hanteras av domstolen Amtsgericht Charlottenburg, referensnummer 36a IN 4301/17.