Bli inte blåst på det privata semesterboendet i sommar

2017-07-03

Ska du hyra semesterboende privat denna sommar? Läs på ordentligt för att undvika överraskningar och ta reda på hur du klagar om problem skulle uppstå. Konsument Europa har tipsen inför sommarens bokning av privat semesterboende via förmedlingssajter.

Idag är det många som frångår det traditionella semesterbokandet av hotell och som väljer att istället hyra hus eller lägenhet privat genom populära förmedlingssajter som till exempel Airbnb. Enligt ett pressmeddelande från Airbnb är Europa den hetaste destinationen i sommar med städerna London, Paris, Barcelona och Rom i topp.

Att hyra privat är ofta ekonomiskt och ger dig möjligheten att uppleva resmålets kultur på ett nytt sätt, men det kan även bjuda på överraskningar. Konsumenter som kontaktat Konsument Europa har bland annat berättat om problem med betalningar, avtal och avbokningar.

- En konsument som ringde oss hade betalat 40 000 kronor via banköverföring och fick sedan ingen kontakt med uthyraren. En annan konsument hade blivit lovad ett stort kök, men när de väl kom till lägenheten visade det sig vara en kokvrå. Vi har även haft fall där uthyraren dragit sig ur i sista sekund så konsumenten varit tvungen att hitta ett nytt boende på kort tid till ett mycket högre pris, säger Jolanda Girzl, chef Konsument Europa.

Eftersom det inte finns något skydd genom konsumentlagstiftningen när du bokar privat har Konsument Europa samlat några punkter som är värda att tänka på innan du skriver kontrakt med en för dig okänd privatperson, samt hur du går tillväga om det uppstår problem med boendet.

5 tips innan du bokar semesterboende privat genom en förmedling

  1. Kontrollera uthyrarens profil och omdömen innan du bokar. Leta efter uthyrare som fått goda rekommendationer från flertalet gäster och be om att få referenser från dessa tidigare gäster.
  2. Läs om boendet i beskrivningen och läs gärna på om resmålet och grannskapet så att du vet vad du har att förvänta dig. Lita inte blint på förskönande bilder som kan vara retuscherade eller till och med kopierade från andra sajter.
  3. Kontrollera avtalsvillkoren för boendet innan du skickar iväg en bokningsförfrågan, särskilt vad som gäller om du eller uthyraren skulle avboka, om det finns särskilda krav för städning, husdjur m.m.
  4. Betala och kommunicera alltid via webbplatsen. Om uthyraren ber dig betala utanför sajten bör du inte tacka ja till boendet. Förmedlingsföretagen kan inte hjälpa dig om du har betalat utanför sajten och det skulle uppstå problem med betalningen.
  5. Betala gärna med kort. Då kan du göra en kortreklamation till din bank om det skulle kvarstå problem som du inte har kunnat lösa på egen hand. Betalar du med kreditkort har du dessutom ett extra skydd genom konsumentkreditlagen.

Så här klagar du om det uppstår problem

  1. Klaga direkt till hyresvärden om du upptäcker ett fel eller ett problem. Gör det via förmedlingens plattform eller via hyresvärdens mejl. Bifoga gärna bilder eller andra bevis på problemet.
  2. Kontakta förmedlingen om uthyraren inte svarar eller inte rättar till felet. Beskriv problemet och bifoga bevisen på felet samt din korrespondens med uthyraren. Hur snabbt du måste kontakta förmedlingen varierar. Kolla upp vad som gäller för din förmedlare.
  3. Kontakta Konsument Europa om det uppstår problem med själva förmedlingsföretaget, och företaget finns inom EU, Norge eller Island. Tyvärr kan vi inte hjälpa till när det uppstår problem med privata uthyrare i Europa. Hamnar du i tvist med en privatperson kan du driva ärendet i domstol.