4 läskiga e-handelsscenarion du vill slippa till Halloween

2017-10-17

Hittat den perfekta skräckdräkten eller partyprylarna till årets halloweenfest på nätet? Ha lite is i magen innan du klickar på köpknappen. Här har du de fyra rysligaste e-handelsscenariona under Halloween, samt vad du bör tänka på för att undvika dem.

Barn utklätt till spöke under Halloween.

1. E-handlaren är ett spöke

Hittat den perfekta dräkten eller partyprylen på en ny webbplats? Innan du bestämmer dig för att handla, kontrollera att e-handlaren existerar och går att få kontakt med. Kolla så att företagets namn, adress, e-postadress och telefonnummer finns utskrivet på webbplatsen. Om den enda kontaktinformationen du kan hitta är ett kontaktformulär bör du leta efter produkterna hos ett annat företag. Läs även på olika forum vad andra kunder skrivit om företaget.

2. Halloweendräkten motsvarar inte dina förväntningar

Ser dräkten väldigt exklusiv ut, men har ett ovanligt lågt pris? Handla inte om kvalité eller pris gör dig misstänksam. Läs noga igenom produktinformationen, storleksguider, andra konsumenters recensioner om produkten och kontrollera informationen om ångerrätt ifall du skulle vilja returnera varan.

3. Du får inte varorna i tid

När behöver du ha din halloweendräkt? Trots att många e-handlare snabbat på leveranstiderna är det inte säkert att webbutiken du hittat kan leverera i tid till festen. Kontrollera hur lång leveranstiden är så att du hinner få din dräkt i tid. Om du inte skulle få varan som utlovat kan du ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

4. Det blev dyrare än du hade tänkt

Har du hittat en häftig dräkt på en utländsk e-handelssajt? Tänk på att när du handlar från ett företag utanför EU, t.ex. USA, gäller andra regler och du kan behöva betala tull, moms och andra avgifter. Med Tullverkets avgiftsguide kan du räkna ut vad dräkten kommer att kosta dig.

Vill du veta mer?

Du får fler tips i vår checklista för e-handel. Behöver du råd inför ett e-handelsköp eller har du fått problem när du handlat från ett företag inom EU, Norge eller Island? Kontakta oss på Konsument Europa!