Skicka inte dina returpaket till Konsument Europa

2016-11-23

Senaste veckorna har Konsument Europa fått returpaket av konsumenter som handlat av bland annat Vitality Club. Kom ihåg att du inte ska skicka paketet till oss, utan till företaget du fått varan av.

Konsument Europa får allt oftare returpaket från konsumenter som tror att vi är företaget de hamnat i tvist med. Vi vill påminna om att vi inte är ett företag, utan en fristående enhet inom Konsumentverket som arbetar med information och rådgivning till konsumenter.

Då vi skickar tillbaka returpaketet till dig finns det risk att du missar din ångerrätt på 14 dagar. Därför är det viktigt att du alltid skickar paketet till företaget du fått varan av. Läs noga på fakturan eller följesedeln vilket företag du fått paketet av och vilken adress du ska skicka returpaketet till. Du kan även söka efter kontaktuppgifterna på företagets webbplats.

Returpaket till Vitality Club.
Kom ihåg att skicka returpaketet till företaget du fått varan av. Till höger ser du ett exempel på var du hittar returadressen på en faktura från Vitality Club.

Det här kan Konsument Europa hjälpa dig med

Om du fått problem med en säljare i ett annat EU-land, Norge eller Island kan du kontakta oss på Konsument Europa för kostnadsfri rådgivning eller ställa en fråga i vårt frågeforum, till exempel om du till behöver hjälp med att hitta kontaktuppgifter till ett företag du handlat av. Vi kan däremot inte ångra köp, säga upp avtal, skicka krav om återbetalning eller skicka tillbaka returpaket till företaget åt dig.