Ska du på skidsemester i Frankrike?

2016-10-17

Arrhes, acompte, dépot de garantie, caution - vad betyder egentligen de franska termerna i hyresavtalen? Vår jurist Sophie Goossens reder ut begreppen och tipsar om vad du ska tänka på när du bokar boende i Frankrike.

Skidåkare i franska Alperna.

Bonjour Sophie! Vad ska man tänka på innan man bokar vinterboendet i Frankrike?

- Det första du ska göra är att söka efter information om uthyraren, både på uthyrarens webbplats och genom att göra en egen sökning. Kolla särskilt efter omdömen från tidigare hyresgäster och om uthyraren kan nås på ett enkelt sätt. Begär ett skriftligt avtal som innehåller uppgifterna som finns i vår checklista för semesterboende. Var uppmärksam på att uthyraren inte kan kräva mer än 25 procent av det totala hyrespriset i förskottsbetalning!

Är det något särskilt man ska tänka på när man kommer till/lämnar bostaden?

-  När du kommer till bostaden ska du kontrollera att uppgifterna i besiktningsprotokollet stämmer. Felanmäl till uthyraren direkt om något är trasigt! Innan du lämnar bostaden inför hemresan är det bra att vara med vid slutbesiktningen. Be alltid om ett underskrivet exemplar av protokollet. Om du inte beställt någon slutstädning – se till att uthyraren antecknar att städningen är godkänd för att undvika eventuella extra kostnader.

Vad gäller om man skulle behöva avboka sitt boende eller om man skulle bli skadad eller sjuk under resan?

- Det finns ingen tvingande lagstiftning som reglerar avbokningsvillkor för semesterboende, utan dessa står i hyresavtalet. Därför är det väldigt viktigt att noga läsa igenom avbokningsvillkoren innan du bestämmer dig för ett visst boende. Hör gärna med ditt försäkringsbolag om din hemförsäkring innehåller ett tillräckligt starkt reseskydd som ger ersättning ifall du skulle bli skadad eller sjuk. Om inte kan det vara värt att utöka ditt reseskydd genom att köpa ett tillägg eller teckna en separat reseförsäkring.

Om man inte är nöjd med sitt boende, vad ska man göra då?

- Vänd dig i första hand till uthyraren med klagomål. Om uthyraren inte rättar till felet trots att du klagat, och om du av någon anledning inte kan bo kvar, kan du kräva återbetalning av hyrespriset. Det gör du genom att skicka ett rekommenderat brev till uthyraren. Dessutom ska du vända dig till DDCSPP (Direction Départementale de la Cohésion Sociale et de la Protection des Populations) som ligger i den kommun boendet finns.

Information som bör finnas i hyresavtalet

  • Specifikation om resmålet och hyresobjektet, inklusive typ av bostad, läge, standard och utmärkande drag.
  • Hyresvärdens namn, adress och övriga kontaktuppgifter.
  • Datum och tid för ankomst och avresa.
  • Det totala hyrespriset och betalningsvillkor. Det inkluderar betalning och återbetalning av deposition.
  • Inventarielista av bohag, t.ex. möbler, porslin, elektronik m.m.
  • Lista med tjänster/faciliteter som ingår i priset, t.ex. parkering, värme, el, vatten, sängkläder, handdukar, städning o.s.v.
  • Särskilda önskemål eller förpliktelser ni kommit överens om, t.ex. snöskottning, husunderhåll, max antal tillåtna inneboende, om djur är tillåtna o.s.v.
  • Möjlighet till avbokning samt avgifter vid avbokning.

Fransk ordlista

Dépot de garantie – en depositionsavgift som täcker ersättning för eventuell skada på bohag.
Caution – en depositionsavgift som täcker eventuellt obetalda hyror.
Arrhes – en typ av förskottsbetalning. Om du avbokar boendet förlorar du din arrhes men behöver inte betala för resten av hyresbeloppet. Om hyresvärden avbokar får du tillbaka din dubbla arrhes.
Acompte – en typ av förskottsbetalning. Om du avbokar boendet förlorar du din acompte, och du måste dessutom betala resterande beloppet för hela hyresperioden. Om hyresvärden avbokar får du tillbaka din acompte samt ersättning för eventuell skada.

Har du fått problem med ditt franska boende?

Om du fått problem med en näringsidkare kan du kontakta oss på Konsument Europa för råd. Tyvärr kan vi inte hjälpa till i ärenden där du hyrt av en privatperson.