Lowcosttravelgroup har slutat göra affärer

2016-07-18

Det spanska resebolaget Lowcosttravelgroup – även känt under namnet Lowcostholiday – har slutat göra affärer och konsumenter varnas för att de kan tvingas betala för hotell och flygbiljetter en gång till.

UPPDATERING 2016-09-16: Artikeln har uppdaterats med kravformulär gällande resegaranti för paketresor bokade med Lowcostholiday.

UPPDATERING 2016-07-27: Denna artikel ger information som rör Hoteling.com, Lowcosttravelgroup Limited, Lowcostbeds.com, Lowcostaviation.com och Lowcostholidays.

Om du redan är på en resa bokad genom Lowcosttravelgroup har företaget lovat att det inte ska uppstå nya kostnader i samband med din hemresa, och att du därmed kan vara säker på att du kommer ta dig hem från din resa.

Om du har bokat en flygbiljett som du ännu inte tagit emot bör du kontakta det flygbolag som skulle genomföra resan för att ta reda på om de mottagit din betalning. Om du redan tagit emot dina biljetter så ska de fortfarande vara giltiga.

Om du bokat ett hotell genom Lowcosttravelgroup kommer du sannolikt vara tvungen att betala kostnaden för hotellet igen på plats. Lowcosttravelgroup har i tidigare allmänna avtal angett att de enbart agerar som bokningsagent och att avtalet ingås mellan kund och boendeleverantör. Om boendeleverantören inte har fått betalt av Lowcosttravelgroup kan du som kund bli tvungen att betala för att utnyttja boendet.

Om du drabbas av extra utgifter

Om du som konsument drabbas av extra utgifter på grund av ovanstående situation så har du i första hand ett krav gentemot företaget. Om företaget går i konkurs finns det dock en risk att du inte får tillbaka dina pengar. Det är viktigt att spara alla kvitton rörande utgifter, vilket kan hjälpa vid krav om återbetalning eller kompensation.

Så kan du försöka få tillbaka pengar

  • Om du använt konto- eller kreditkort för att boka din resa finns möjligheten att genomföra en kortreklamation gentemot din bank för att få tillbaka pengar. Enligt Konsumentkreditlagen har konsumenter rätt att rikta samma krav på sin bank som mot sin motpart i kreditförhållanden. Om du har använt ett kontokort regleras bankens ansvar i kortavtalet. Läs mer om kortreklamation.

  • Kontrollera om din eventuella separata reseförsäkring eller om reseförsäkringen som ingår i hemförsäkringen täcker de extra kostnader som uppkommit.

  • Om du bokat en paketresa där företagsnamnet Lowcostholidays förekommer i avtalet har du möjlighet att begära ut en resegaranti genom att skicka in ett kravformulär. Observera att resegarantin endast gäller paketresor och inte om du bokat flyg eller boende separat.
     
    Kravformulär (pdf)
    Exempel på hur du fyller i kravformuläret (pdf)

    Kravformuläret skickar du till:
    Dirección General de Turismo
    C/ de Montenegro, 5
    E-07012 Palma
    Illes Balears
    Spain

    Kom ihåg att kravformuläret måste fyllas i på spanska eller katalanska och det är viktigt att bifoga alla kvitton du vill ha ersättning för.

    Denna garanti har ett samlat maxbelopp för alla som drabbats och den spanska myndigheten föreslår därför att de som har möjlighet att få kompensation på annat håll i första hand utnyttjar dessa möjligheter, då det inte är säkert att full kompensation kommer kunna betalas ut till alla konsumenter genom resegarantin. Mer information om resegarantin går att hitta på både spanska på institutionens hemsida.

  • Registrera ditt krav mot företaget hos administratörerna Smith and Williamson via deras mejladress lowcosttravelspain@smith.williamson.co.uk

Mer information

Artikeln uppdateras så fort fler uppgifter finns tillgängliga.