Konsument Europa är inget företag

2016-01-11

Konsument Europa blir allt oftare kontaktade av upprörda konsumenter, i tron om att vi är ett företag som konsumenten hamnat i tvist med. Konsument Europa är en fristående enhet inom Konsumentverket och är således inget företag.

Konsument Europa har den senaste tiden genom e-post, inlägg i vårt forum, på Facebook och i telefonsamtal fått ta emot krav från konsumenter på återbetalning av kortdebiteringar eller meddelanden om uppsägning av abonnemang.

I de flesta fall nämner konsumenterna inte företagets namn och ej heller några andra uppgifter, utan det kan exempelvis låta så här: ”Hej, ni har dragit pengar från mitt konto. Jag ska inte prenumerera på något ifrån er, detta ska bort omedelbart...”. 

Konsument Europas namn utnyttjas 

Anledningen till att många konsumenter hör av sig till Konsument Europa i tron om att vi är ett företag, är att vårt namn figurerar i sammanhang med många av de företagsnamn som vilseleder konsumenter – framför allt i varningar och artiklar här på vår egen webbplats.

Det har också kommit till Konsument Europas kännedom att det finns webbföretag som uppger vår mejladress till konsumenter istället för sin egen, i det fall att det uppstår problem. Detta visar på hur viktigt det är att konsumenter läser informationen som finns på den webbplats man vill beställa en vara eller tjänst ifrån, så att dessa missförstånd kan undvikas.

En del av Konsumentverket

Konsument Europa är en fristående enhet inom Konsumentverket som arbetar med information och rådgivning till konsumenter som ska handla eller har handlat av ett företag i ett annat EU-land, Norge eller Island.

Konsument Europa kan alltså hjälpa konsumenter som har blivit vilseledda med rådgivning om det ligger inom vår behörighet, men det är inte till oss som man ska meddela vad som blivit fel. Vi hänvisar berörda konsumenter att skriftligen kontakta företaget ifråga.

Bra tips på vad man ska tänka på vid e-handel finns i denna artikel.