5 läskiga e-handelsscenarion under Halloween

2016-10-19

Nu är det dags för årets läskigaste högtid! Tänker du köpa din utklädnad på nätet? Här har du de fem rysligaste e-handelsskräckscenariona under Halloween, samt vad du bör tänka på för att undvika dem.

Halloweenpumpor.

1. Du handlar av en lurendrejare

Hittat favoritdräkten på en ny webbplats? Kolla så att företagets namn, adress, e-postadress och telefonnummer finns utskrivet på webbplatsen. Om det saknas bör du kanske leta efter din utklädnad hos ett annat företag. Läs även på olika forum vad andra konsumenter skrivit om företaget.

2. Dräkten motsvarar inte dina förväntningar

Ser dräkten väldigt exklusiv ut och har ett ovanligt lågt pris? Handla inte om kvalitén eller priset gör dig misstänksam. Läs noga igenom produktinformationen, andra konsumenters recensioner och kontrollera vilken ångerrätt du har ifall du skulle vilja byta eller returnera varan. Läs mer om din ångerrätt inom EU.

3. Du får inte dräkten i tid

När ska du ha din Halloween-dräkt? Kontrollera hur lång leveranstiden är så att du kan vara säker på att du hinner få den i tid till Halloween-festen. Om du inte får varan i tid kan du ha rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka. Läs mer om dina rättigheter för leveranstid.

4. Det blev dyrare än du hade tänkt

Har du hittat en häftig dräkt på en utländsk e-handelssajt? Tänk på att när du handlar från ett företag utanför EU, t.ex. USA, gäller andra regler och du kan behöva betala tull, moms och andra skatter. Läs mer om vad som gäller när du handlar från ett företag utanför EU.

5. Ditt betalkort blir kapat eller köpet går snett

Innan du handlar på nätet – se till att brandvägg och antivirusskydd är rätt installerat på din dator, platta eller mobil. När du ska betala – kontrollera att det finns ett hänglås i webbadressfältet (som ska börja med https://) och betala gärna med kreditkort. Om du betalar med kreditkort kan du vända dig till din bank om något skulle gå fel och företaget inte hjälper dig. Läs mer om hur kortreklamation fungerar.

Vill du veta mer?

Du får fler tips i vår checklista för e-handel. Behöver du rådgivning inför ett e-handelsköp eller har du fått problem när du handlat från ett företag inom EU? Kontakta oss på Konsument Europa!