Internationellt samarbete behövs mot bluffare på nätet

2015-04-28

Bedrägerier och bluffannonser på internet ställer till med problem för många konsumenter, och när företagen bakom befinner sig i länder utanför EU är det svårt att komma åt dem. Detta konstaterar Konsumentverket i 2015 års upplaga av Konsumentrapporten.

Konsumentrapporten är en årligt återkommande undersökning som genomförs av Konsumentverket, och som varje år tar för sig olika delar av marknaden för varor och tjänster. Årets rapport handlar om vilka problem vi stöter på när vi köper varor och tjänster på nätet från utländska företag, samt på semestern utomlands.

Rapporten visar att närmare 80 procent av svenskarna handlar på nätet, men de flesta föredrar att handla från svenska webbutiker. Enligt rapporten beror tveksamheten inför att handla från utländska webbutiker på en rädsla för bedrägerier.

Många möjligheter går om intet

Detta innebär att många missar möjligheten att ta del av ett större utbud och kanske fördelaktigare priser. Enligt Konsumentrapporten behöver Sverige utveckla det internationella samarbetet för att finna åtgärder mot oseriösa företag, för att höja förtroendet bland konsumenter när det gäller att handla från och i utlandet. 

Konsument Europa är den enhet inom Konsumentverket som idag samarbetar med utländska myndigheter och som erbjuder hjälp till konsumenter som handlat gränsöverskridande inom EU, Norge och Island, men rapporten visar alltså att det finns mer att göra på området. 

Mer information om 2015 års Konsumentrapport finns på Konsumentverkets webbplats