Information om resebyrån Skandigo

2015-07-14

Konsument Europa får för närvarande in många frågor från konsumenter gällande Skandigo Rejser ApS från Danmark. Här följer information om hur du som konsument kan agera.

Konsumenter uppger att de har bokat hotell via Skandigo, men att hotellet inte har fått betalt från företaget och vill man hålla fast vid bokningen måste man betala igen till hotellet.

Skandigos webbsida ligger nere och det går inte att göra nya bokningar. Konsumenter uppger också att företaget inte är nåbart. Konsument Europa rekommenderar ändå att skicka en reklamation till info@skandigo.se och begära återbetalning samt spara mejl och övriga handlingar.

Sålde hotellvistelser

Enligt konsumenter sålde företaget enbart hotellvistelser vilket innebär att det inte är aktuellt att ansöka ersättning från Danska Rejsegarantifonden. Detta då företag som enbart säljer hotellvistelser inte behöver erbjuda någon resegaranti.

Konsumenter som har betalat med kreditkort kan reklamera till banken och begära återbetalning från kreditgivande bank med hänvisning till 29 § i konsumentkreditlagen. Även om betalningen skedde med ett debetkort är det bra att höra av sig till banken och undersöka möjligheten för en återbetalning enligt bankinterna regler respektive kortutgivarens villkor.

Eventuell konkurs

Många konsumenter uppger att företaget har gått in konkurs. Konsument Europa kan inte bekräfta detta. Skandigo Rejser ApS är enligt Virk Data fortfarande aktivt.

Konsument Europa kommer att hålla koll på uppgifter om företaget och så snart vi får information om en eventuell konkurs och en konkursförvaltare, kommer vi att publicera detta på vår webbplats, Facebook och Twitter. 

Konsument Europa kan genom vårt systerkontor i Danmark eventuellt hjälpa till med en medling med företaget, vilket förutsätter att Skandigo Rejser ApS är mottaglig för en kontakt med vårt systerkontor. Är du drabbad och vill att ditt ärende handläggs kan du göra en anmälan med hjälp av vår klagoblankett eller mejla till info@konsumenteuropa.se. Glöm då inte att bifoga din orderbekräftelse, bevis på betalning, intyg från hotellet att vistelsen inte är betalat av Skandigo Rejser ApS och din reklamation med begäran om återbetalning till företaget.