Håll koll på falska omdömen på nätet

2015-11-13

Brukar du förlita dig på rekommendationer från andra konsumenter när du handlar på nätet? Se upp så att det du läser inte är påhittat.

Missvisande och rent utav falska omdömen blir tyvärr allt vanligare på nätet, och ofta hör de ihop med tveksamma webbsajter som inte drar sig för att lura konsumenter. 

Alla omdömen, recensioner och rekommendationer är självklart inte av ondo, men hur gör man då för att veta vad som är vad? Här är våra bästa tips:

  1. Lyssna på tonen i språket. Är omdömet orimligt positiv eller orimligt negativ? Falska recensenter har lätt att överdriva åt ena eller andra hållet. 
  2. Känns uttrycken naturliga? Om omdömet är överdrivet tekniskt och känns mer som marknadsföring eller direkt taget ur en manual, ja då är det kanske exakt vad det är. Vanliga konsumenter nämner sällan ett helt produktnamn eller ett hotells fullständiga adress i sin recension. 
  3. Kolla upp skribenten. Har samma person skrivit omdömen om samma produkt eller tjänst på flera ställen, och skriver personen enbart om ett företag? Detta är en kraftig varningssignal, så var på din vakt. Var särskilt uppmärksam om personen har lämnat onaturligt många omdömen inom en kort tidsperiod.
  4. Lägg märke till detaljerna. Om man på riktigt har upplevt ett problem med en produkt är det sannolikt en mindre detalj som felar, så om någon skriver att en produkt eller tjänst rent generellt är dålig utan att specificera närmre vad som är problemet bör du bli misstänksam. Och samma sak gäller tvärtom – om ett omdöme är väldigt allmänt positivt hållet utan några som helst detaljer.  
  5. Verkar språket översatt? Många falska omdömen som riktar sig mot svenska konsumenter är direktöversatta från engelska eller andra språk. Känns språket styltigt, osammanhängande och onaturligt? Då är risken stor att någon har använt en enkel översättningstjänst för att få omdömet att framstå som svenskt.